VIGMED BEVILJAS SITT FÖRSTA PATENT FÖR IV-KATETRAR MED STÄNGT IV-SYSTEM

Svenska Patent- och Registreringsverket (PRV) har meddelat Vigmed att man avser att godkänna Bolaget ett svenskt patent på sin nålsäkerhetslösning för IV-katetrar med stängda system.

Patentet är Vigmed’s första för ett så kallat stängt IV-system, och man har även lämnat in en internationell patentansökan. Med ett stängt IV-system så minimeras infektionsrisken gentemot det konventionella flödessystemet. I och med detta nya patent tar Vigmed sina nålskyddade produkter ännu en nivå vidare vad beträffar säkerhet och användningsområde.

”Detta specifika produktpatent är viktigt då det ger Bolaget rättigheter som kommer att kunna appliceras på framtida produkttyper för stängda system – oavsett specialdesign för asiatiska, europeiska eller amerikanska marknaden” säger Fredrik Thörne, Vigmed R&D Director

Vigmed’s produktkonstruktion är betydligt mer kostnadseffektiv än de säkerhetskonstruktioner som finns på marknaden för stängda IV-system i dagsläget. Produktkategorin stängda IV-system tillhör högkostnadssegmentet inom IV-katetrar.

Vigmed har hittills internationellt lämnat in fler än 60 patent och patentansökningar baserade på 10 patentfamiljer. Bolaget äger samtliga sina patent och patentansökningar utan begränsningar. De grundläggande patenten har en maximal giltighetstid.

Vigmeds strategi är att skydda Bolagets teknologi och produkter på alla geografiska marknader som bedöms vara av betydelse. Vigmed har för avsikt att utöka sin patentportfölj kontinuerligt med både offensiva och defensiva patent- och bruksmönsterrättigheter.

VD, Finn Ketler, 042 600 5311 eller R&D Director, Fredrik Thörne, 042 600 5312

Vigmed är ett svenskt medicinteknikbolag med affärsidén att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter.  Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg och sysselsätter ett 20-tal anställda. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 400 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information såsom bolagsbeskrivning, en filmad Vigmed-presentation och riskfaktorer återfinns på Vigmeds hemsida: www.vigmed.com

R&D Director Fredrik Thörne