Vigmed Holding AB presenterar delårsrapport januari-september

Vigmed Holding AB presenterar idag sin delårsrapport för

1 januari–30 september 2015.

Försäljningen till distributörer i Tyskland, Frankrike, Italien, Österrike, Schweiz, Belgien och Australien/Nya Zeeland inleddes under årets första nio månader.

Vigmed tog per 30 september över logistikhanteringen från den hittillsvarande partnern MBH.

I september erhöll Bolaget CE-märkning för kommersiell försäljning av den nya produkten Vigmed® SWiTCH.

Feedback från kunder under februari uppmärksammade Bolaget på att säkerhetsfunktionen på vissa av CLiP Winged-produkterna under speciella omständigheter inte höll den utlovade robustheten. Efter noggrann analys uppdaterades och justerades produktdesignen. Samtliga distributörer erbjöds att byta ut de berörda CLiP Winged-produkterna. Denna process innebar dock att försäljningen under vår och sommar avstannade i väntan på uppdaterade produkter.

• Försäljningen uppgick under januari - september till 3,0 miljoner SEK
    (0,4 miljoner SEK under januari - september 2014).
  • Rörelseresultatet för januari – september uppgick för koncernen till -26,8 miljoner SEK (-22,4 miljoner SEK).
  • Resultat per aktie (vägt antal) för januari – september uppgick till -0,57 SEK
    (-0,59 SEK).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten under januari - september uppgick till -33,6 miljoner SEK (-16,7 miljoner SEK). Kassaflödet från den löpande verksamheten består huvudsakligen av periodens negativa resultat (-23,6 miljoner SEK), lageruppbyggnad om -4,4 miljoner SEK och betalning av engångsavgift till logistikpartners MBH om -3 miljoner SEK.

Väsentliga händelser efter periodens utgång:

Den 2 oktober erhöll Vigmed en första större order på SWiTCH för leverans i oktober/november.

Vigmeds nyetablerade lager, lokaliserat hos DSV i Landskrona, togs i bruk i början av oktober. Den första ordern skickades till kund från det nya lagerstället den 9 oktober.

Den 12 oktober meddelade Bolaget att styrelsen med omedelbar verkan har utsett Henrik Olsen till tillförordnad verkställande direktör. Detta innebar att Finn Ketler samtidigt lämnade sitt uppdrag som VD.

Efter rapporttidens utgång har styrelsen på styrelsemötet den 26 oktober beslutat att kalla till en extra bolagsstämma den 12 november där förslag om nyemission av aktier skall behandlas. Nyemissionen är garanterad fullt ut genom teckningsförbindelser och garantiåtaganden från huvudägare samt garanter.

Ordförande, Lennart Holm, 070 630 8562 eller VD, Henrik Olsen, 076 349 7364

Vigmed är ett svenskt medicinteknologiskt bolag vars mission är att eliminera nålssticksskador och risken för smittspridning av farliga blodburna infektionssjukdomar genom att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter. Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 500 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information om bolaget återfinns på Vigmeds hemsida: www.vigmed.com/investor