Vigmed lanserar unik artärkanyl på marknaden under 2015

Som tidigare offentliggjorts undertecknade Vigmed redan i september 2013 ett legotillverkningsavtal med AMB Industri AB i Emmaboda. Vigmed valde vid den tidpunkten att hemlighålla detaljerna kring detta avtal. I dagarna sker nu leverans av de första monteringslinjerna till AMB och parallellt planerar Vigmed därmed att påbörja inledande marknadsföringsaktiviteter mot prioriterade marknader. Vigmed offentliggör därför nu att den nya produkt som lanseras är en unik, nålskyddad artärkanyl.

Vigmeds primärt strategiska funktionsområde har definierats som det kardiovaskulära systemet, det vill säga hjärtkretsloppet. Hittills har den intravenösa katetermarknaden, vilken utgör en stor och relativt sett mer konkurrensutsatt marknad, varit Vigmeds huvudfokus. Som ett naturligt led i en vidare expansion inom bolagets primära funktionsområde och i syfte att täcka både den venösa och artära sidan av det kardiovaskulära systemet avser Vigmed att lansera en artär kateter under hösten 2015.

"Artärkatetermarknaden är volymmässigt klart mindre än den för IV katetrar, men samtidigt är denna viktiga nischmarknad mindre konkurrensutsatt och produkterna kan säljas till ett högre pris, varför vi räknar med att vår nya produkt kommer att bidra till verksamhetens resultat relativt snabbt", säger Finn Ketler, VD, Vigmed. Han fortsätter: "Det finns ett uttalat marknadsbehov av den produkt vi kommer att lansera och våra europeiska distributörer välkomnar den nya produktkategorin och de möjligheter den öppnar upp".

Tillverkaren AMB:s vd Tomas Magnusson är mycket nöjd:  ”Vigmeds artärkanyl är ett perfekt projekt för oss som helhetsleverantör av komplicerade medicintekniska produkter”, säger han. ”Genom ett nära samarbete mellan Vigmed, AMB, vårt dotterbolag Tingverken och vår automationsleverantör har vi full kontroll på hela processen. Vi ligger helt enligt tidsplanen som spänner över 18 månader från projekt- till produktionsstart”

Styrelseordförande, Lennart Holm, 070 630 85 62 eller VD, Finn Ketler, 042 600 5311

Vigmed är ett svenskt medicinteknikbolag med affärsidén att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter.  Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg och sysselsätter ett 20-tal anställda. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 400 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information såsom bolagsbeskrivning, en filmad Vigmed-presentation och riskfaktorer återfinns på Vigmeds hemsida: www.vigmed.com

Finn Ketler, VD, Vigmed