Vigmeds partner lanserar IV-katetrar med säkerhetslösning i Indien

Vigmeds tillverknings- och försäljningspartner, Hindustan Syringes & Medical Device Ltd. (HMD), har lanserat IV-katetrar med säkerhetslösning i Indien och planerar ytterligare lanseringar i ett 20-tal länder.

Lanseringen i Indien fullbordar en process som inleddes under november 2012 med ett kontraktstillverkningsavtal och utökades med ett licensavtal ett år senare. Efter en tid av utveckling, leverans, validering och några justeringar, är nu produktionslinjerna igång som planerat. Kapaciteten anses vara tillräckligt hög för att påbörja en lansering av produkterna på de marknader som HMD hanterar.

HMD kommer att marknadsföra produkterna under eget varumärke, med användandet av SIPCLIP för att beskriva Vigmeds teknologi. De kommer att rikta sig mot marknader i södra Asien, Mellanöstern och Afrika.

"Vi är mycket nöjda med att ha nått denna milstolpe, detta kommer att öka möjligheten för oss att penetrera ytterligare marknader i regionen med våra patenterade IV-katetrar samt ger Bolaget en fast royaltyintäkt. Leveranserna kommer att påbörjas i mindre skala från och med april och därefter förväntas öka kontinuerligt under kommande år”, säger Vigmeds VD, Finn Ketler.

Ordförande, Lennart Holm, 070-630 856 eller VD, Finn Ketler, 042 600 5311

Vigmed är ett svenskt medicinteknikbolag med affärsidén att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter. Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg och sysselsätter ett 20-tal anställda. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 400 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information såsom bolagsbeskrivning, en filmad Vigmed-presentation och riskfaktorer återfinns på Vigmeds hemsida: www.vigmed.com/investor

Vi är mycket nöjda med att ha nått denna milstolpe, detta kommer att öka möjligheten för oss att penetrera ytterligare marknader i regionen med våra patenterade IV-katetrar samt ger Bolaget en fast royaltyintäkt. Leveranserna kommer att påbörjas i mindre skala från och med april och därefter förväntas öka kontinuerligt under kommande år.
Finn Ketler, Vigmed VD