Vigmeds styrelses fullständiga förslag till Bolagsstämman 13 maj 2015

I enlighet med tidigare publicerad kallelse följer här styrelsens fullständiga förslag till val av styrelseledamöter och ordförande samt bemyndigande avseende nyemission.

Val av styrelseledamöter

Omval föreslås av Lennart Holm, Mikael Karlsson, Rikard Roos, Lennart Dreyer och Per Knutsson. Ulf Mossberg och Finn Ketler har avböjt att ställa upp i omval. Ulf har beslutat att gå i pension. Finn kommer att avgå från styrelsen i linje med principerna för bolagsstyrning och för att tydliggöra styrelsens respektive VD's ansvar och roller.

Lennart Holm föreslås omvald till styrelseordförande. Styrelsen föreslår nyval av två nya styrelseledamöter enligt följande:

Dr. Thomas Baier - är från Tyskland och har doktorerat inom barncancerforskning. Han har en lång och framgångsrik internationell karriär bakom sig inom Roche Diagnostics. Sedan 2014 är han verksam som konsult inom sjukvårdrelaterade verksamheter.

Axel Sjöblad - är civilekonom med fransk inriktning. Även han har en lång och framgångsrik internationell karriär bakom sig inom Gambro. Sedan 2011 är han verksam inom Getinge koncernen där han idag är VD för Getinge Sverige AB.

”Vi är mycket nöjda att kunna föreslå dessa förstärkningar av styrelsen, speciellt som vi nu med full kraft går in på den Europeiska marknaden i syfte att ta nästa steg i Vigmeds utveckling”, säger Vigmeds styrelseordförande, Lennart Holm.

För ytterligare information om de två föreslagna styrelseledamöterna, se bifogad pdf.

Bemyndigande av styrelsen avseende nyemission

Styrelsen i Vigmed Holding AB (publ) föreslår att årsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om nyemission av aktier.

För detaljerad information om bemyndigande avseende nyemission, se bifogad pdf.

Ordförande, Lennart Holm, 070 630 8562 eller VD, Finn Ketler, 042 600 5311

Vigmed är ett svenskt medicinteknikbolag med affärsidén att erbjuda marknaden unika nålskyddade stickprodukter. Vigmed har sitt huvudkontor i Helsingborg och sysselsätter ett 20-tal anställda. Vigmeds aktie handlas på NASDAQ OMX First North under kortnamnet VIG och har cirka 5 400 aktieägare. Remium Nordic AB är bolagets Certified Advisor. Ytterligare information såsom bolagsbeskrivning, en filmad Vigmed-presentation och riskfaktorer återfinns på Vigmeds hemsida: www.vigmed.com/investor