TransAtlantic tecknar partneravtal med AtoB@C för sin smålbulksdivision

Rederi AB TransAtlantic har ingått ett avtal med AtoB@C Shipping AB som innebär att TransAtlantic från den 1 september 2013 outsourcar all kommersiell verksamhet inom sin småbulksdivision, Short Sea Bulk, till AtoB@C. Avtalet inkluderar också utchartering av TransAtlantics småbulksfartyg till AtoB@C. TransAtlantic kommer att fortsätta äga sin nuvarande fartygsflotta samt nuvarande chartering av småbulksfartyg. AtoB@C kommer att chartra in dessa fartyg från TransAtlantic.

Detta ger AtoB@C en större bredd samt möjliggör ökad effektivitet i förhållande till vad de enskilda bolagen tidigare kunnat erbjuda. Därmed skapas en av Nordens främsta aktörer inom småbulkssegmentet på Östersjön vilket kommer att ge uppenbara fördelar för såväl TransAtlantics som AtoB@Cs kunder.

TransAtlantics strategi är att bli en mer dominerande aktör på nyckelmarknader genom att fokusera på RoRo- och containertrafik på Östersjön och Bottenviken. Avtalet med AtoB@C går helt i linje med denna strategi och är ett led i TransAtlantics omstrukturerings- och ompositioneringsprogram.

”Short Sea Bulk är inte längre en del av vår kärnverksamhet. Avtalet med AtoB@C ger oss möjlighet att intensifiera våra aktiviteter i våra två viktiga segment, RoRo och Container. Samtidigt förväntar vi oss en reduktion på cirka 100 miljoner SEK av förlustbringande kvartalsomsättning”, säger Heléne Mellquist, VD för TransAtlantics affärsområde Industrial Shipping. ”Sammantaget förväntas denna transaktion ge en positiv effekt på Industrial Shippings resultat från dag ett.”

Avtalet innebär även en minskning av antalet anställda på TransAtlantic. Ett tjugotal personer är berörda och fackliga förhandlingar har inletts.

Rederi AB TransAtlantic är ett svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Industrial Shipping och Viking Supply Ships. Affärsområdet Industrial Shipping är uppdelat i tre divisioner; Bulk, Container och RoRo. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se.

AtoB@C Shipping är ett privatägt rederi och logistikbolag med huvudkontor i Ystad. Flottan består idag av 15 isklassade fartyg som främst opererar på Östersjön, Kontinenten och Medelhavet.
www.atobatc-shipping.com

Kommunikationschef Carina Dietmann, TransAtlantic, tel: 0766-472734, carina.dietmann(at)rabt.se

VD Anders Nilsson, AtoB@C Shipping, tel: 0411- 558866, anders.nilsson(at)c-shipping.se

Rederi AB TransAtlantic (RABT) är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Viking Supply Ships och Industrial Shipping. Viking Supply Ships är verksamt inom offshore och isbrytning och är även ett helägt dotterbolag till TransAtlantic. Industrial Shipping, främst verksamt på Östersjön, är uppdelat i tre divisioner; Bulk, Container och RoRo. Bolaget har cirka 850 anställda och omsättningen för 2012 uppgick till MSEK 3 274. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se.

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 augusti 2013 kl. 08.30.