TransAtlantic tecknar treårigt fraktavtal

FNsteel och Nordkalk har träffat ett 3-årigt avtal med Rederi AB TransAtlantic. Avtalet gäller skeppningar av järnmalm och kalksten och omfattar ca 1,6 miljoner ton per år. Två av TransAtlantics isklassade specialfartyg kommer utföra de avtalade transporterna som rör Bottenviken och delar av Östersjön.

”Vi är mycket stolta över förtroendet att utveckla samarbetet med FNsteel och Nordkalk som varit kunder under många år. Vi ser fram emot att leverera sjötransporter och att tillsammans med kunden utveckla ytterligare lösningar inom bulkområdet med fokus på Östersjön”, säger Percy Österström - ansvarig för affärsområdet Industriell Sjöfart inom TransAtlantic.

TransAtlantics affärsområde Industriell Sjöfart levererar helhetslösningar för kundernas totala transportbehov – både till land och till sjöss – inklusive terminalhantering och mellanlagring. Affärsområdet består av fem divisioner; Bulk, Container, RoRo Baltic, Short Sea Bulk och Integrated Logistics. Kunderna återfinns primärt inom nordisk basindustri. TransAtlantic omsätter ca 3 miljarder SEK, har ca 50 fartyg i trafik, driver kontor i sju länder och har sikte på fortsatt utveckling och tillväxt inom Europa.

För ytterligare information kontakta: Percy Österström, percy.osterstrom@rabt.se
tel: +46 (0)7053 196 03 eller Klas Eskilsson,
klas.eskilsson@rabt.se tel: +46 (0) 304 409 795