Utfall i TransAtlantics nyemission

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt i eller till USA, Australien, Japan, Kanada eller någon annan jurisdiktion där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner.

Den slutliga sammanräkningen i nyemissionen för Rederi AB TransAtlantic (publ) (”TransAtlantic” eller ”Bolaget”) med företrädesrätt för Bolagets aktieägare visar att 28 327 794 aktier, motsvarande cirka 95,8 procent av de erbjudna aktierna tecknades med stöd av teckningsrätter (varav cirka 98,8 procent av de erbjudna A-aktierna och cirka 95,6 procent av de erbjudna B-aktierna). Därutöver har 1 246 258 aktier tilldelats personer som tecknat aktier med subsidiär företrädesrätt. Bortsett från aktier som Bolagets största aktieägare Kistefos AS (direkt eller indirekt) (”Kistefos”) tecknat med subsidiär företrädesrätt, har 5 180 A-aktier och 1 405 196 B-aktier tecknats med stöd av teckningsrätt eller subsidiär företrädesrätt, motsvarande cirka 0,3 procent respektive 5,1 procent av de erbjudna A-aktierna respektive B-aktierna samt totalt cirka 4,8 procent av de erbjudna aktierna. Exklusive aktier som Kistefos tecknat med subsidiär företrädesrätt har cirka 99,1 procent av de erbjudna A-aktierna och cirka 100,7 procent av B-aktierna tecknats. Inklusive aktier som Kistefos tecknat med subsidiär företrädesrätt är dock nyemissionen fulltecknad.

Tilldelning av de aktier som tecknats utan stöd av teckningsrätter har skett i enlighet med de principer som angivits i det prospekt som upprättats med anledning av nyemissionen och som offentliggjordes den 5 maj 2014. Besked om tilldelning av aktier som tecknats med subsidiär företrädesrätt kommer inom kort att skickas till dem som tilldelats aktier.

Genom nyemissionen tillförs TransAtlantic cirka 147,9 miljoner kronor före emissionskostnader. Bolagets aktiekapital kommer att ökas med 29 574 052 kronor från 147 870 266 kronor till 177 444 318 kronor, och antalet aktier kommer att öka med 1 939 157 nya A-aktier och 27 634 895 nya aktier B-aktier, från totalt 147 870 266 aktier till 177 444 318 aktier när nyemissionen registrerats hos Bolagsverket.

De nya aktier som tecknats med stöd av teckningsrätter beräknas registreras hos Bolagsverket den 5 juni 2014 och kommer vad avser B-aktierna att bli föremål för handel på NASDAQ OMX Stockholm från och med den 9 juni 2014. Aktier som har tecknats med subsidiär företrädesrätt beräknas bli registrerade hos Bolagsverket den 10 juni 2014 och vad avser B-aktierna bli föremål för handel från och med den 16 juni 2014.

Finansiella och juridiska rådgivare
Swedbank Corporate Finance är finansiell rådgivare och Mannheimer Swartling Advokatbyrå är juridisk rådgivare till TransAtlantic i samband med företrädesemissionen.

Investor relations
Tomas Bergendahl, finansdirektör, tel. 031-763 23 78, tomas.bergendahl@rabt.se

Viktig information
Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i Rederi AB TransAtlantic (publ). Ett prospekt om företrädesemissionen och den efterföljande noteringen av nya aktier på NASDAQ OMX Stockholm har sammanställts och inlämnats till Finansinspektionen och finns tillgängligt bland annat på TransAtlantics hemsida.

Detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras eller distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till USA, Australien, Japan, Kanada eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd helt eller delvis är föremål för legala restriktioner, eller skulle kräva ytterligare prospekt, registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Informationen i detta pressmeddelande får inte heller vidarebefordras eller reproduceras på sätt som står i strid med sådana restriktioner eller skulle innebära sådana krav. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Inga teckningsrätter, betalda tecknade aktier eller aktier har registrerats, och kommer inte att registreras, enligt United States Securities Act från 1933 (”Securities Act”) eller värdepapperslagstiftningen i någon delstat eller annan jurisdiktion i USA och får inte erbjudas, tecknas, säljas eller överföras, direkt eller indirekt, inom USA, förutom enligt ett tillämpligt undantag från registreringskraven i Securities Act och i enlighet med värdepapperslagstiftningen i relevant delstat eller annan jurisdiktion i USA.

Detta pressmeddelande kan innehålla viss framåtriktad information som återspeglar TransAtlantics aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operativ utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

Rederi AB TransAtlantic är ett ledande svenskt rederi med huvudkontor i Göteborg samt ett flertal kontor i Europa. TransAtlantic är indelat i två affärsområden; Industrial Shipping och Viking Supply Ships. Bolaget har cirka 780 anställda och omsättningen för 2013 uppgick till MSEK2 925. Affärsområdet Industrial Shipping är uppdelat i tre divisioner; Bulk, Container och RoRo. Bolagets B-aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, segment Small Cap. www.rabt.se

Informationen är sådan som TransAtlantic är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 juni 2014 kl. 08.30.