VISCOGEL GENOMFÖR NYEMISSION

Styrelsen för Viscogel AB har fattat beslut att genomföra en nyemission på 20 miljoner kr riktad till nya och befintliga investerare för att kunna slutföra licensavtal med internationella vaccinföretag. Huvuddelen av emissionen är säkrad i förväg genom åtaganden från en större ny investerare samt befintliga ägare.

Viscogel fick nyligen ett genombrott med bolagets vaccinadjuvans, ViscoGel®. Positiva resultat uppnåddes i en klinisk fas I/II studie med 130 deltagare där ViscoGel® utvärderats med avseende på säkerhet och effekt tillsammans med ett kommersiellt tillgängligt vaccin.

Bolagets teknologi har fått internationell uppmärksamhet och Viscogel har kontaktats av flera internationella aktörer, däribland en världsledande non-profit organisation inom vaccinområdet som identifierat bolagets teknologi som högintressant. Flera ledande vaccinbolag inom både veterinärvaccin och humanvaccin utvärderar för närvarande ViscoGel® och förhandlingar har inletts om licensavtal för fortsatt utveckling och kommersialisering av produkter baserade på bolagets teknologi.

Hittills har verksamheten finansierats av 37 mkr från privata investerare samt EU finansiering på 11 mkr till projektet ViVac som genomförts av ett internationellt konsortium under Viscogels ledning. Syftet med den beslutade nyemissionen är att säkra bolagets kapitalbehov för de närmaste två åren och kunna slutföra förhandlingar med licenstagare och partners, samt utvärdera ytterligare tillämpningar av bolagets teknologier.

Viscogel AB genomför således en nyemission på 20 miljoner kr där en ny större investerare tillsammans med befintliga ägare deltar. Bolaget värderas till 66 mkr före genomförd emission.

”Viscogel befinner sig i ett spännande kommersiellt läge. Den pågående nyemissionen syftar till att säkra resurser för de kommande två åren för att genomföra satsningen på vaccinområdet och säkra partners för kommersialisering av teknologin. Fokus är att sluta ett sluta ett större licensavtal med en global partner under 2013-2014” meddelar VD Peter Singer, Viscogel AB.

Den globala vaccinmarknaden uppskattades 2010 till 28 miljarder USD och växer årligen med 11,5%, vilket är mer än läkemedelsmarknaden i stort. Behovet av nya adjuvans, en komponent som kan förstärka effekten av vacciner, bedöms som mycket stort då endast ett fåtal adjuvans är tillgängliga på marknaden och de få som är godkända är förenade med brister.

Viscogel AB är ett svenskt företag, grundat år 2008 vars affärsidé är att vidareutveckla och kommersialisera högkvalitativt kitosan och kitosan-geler för medicinskt bruk. Bolaget bygger på en unik kompetens inom kitosanområdet och har utvecklat Viscosan®som är ett kitosan av medicinsk kvalitet med unika egenskaper som inte återfinns i de standardprodukter som finns tillgängliga på marknaden idag. Baserat på grundteknologin har bolaget vidareutvecklat en ny viskoelastisk kitosan-gel, ViscoGel®, med egenskaper som väsentligt förbättrar effekten av vacciner. Viscogel AB ägs idag av grundarna, företagsledningen samt privata investerare.