VISCOGEL VISAR PROOF-OF-CONCEPT I KLINISK FAS I/II STUDIE

Viscogel AB offentliggör idag positiva resultat från den avslutade fas I/II studien med bolagets kitosanbaserade vaccinadjuvans, ViscoGel®. Tidigare prekliniska studier har visat att ViscoGel® är säkert och effektivt.

I den kliniska fas I/II prövningen utvärderades ViscoGel® i kombination med Act-HIB®, (Sanofi-Pasteur MSD) ett registrerat profylaktiskt vaccin mot Haemophilus influenza. Studien som omfattade 130 försökspersoner genomfördes av Karolinska Trial Alliance vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge. Resultaten visade att ViscoGel är säkert och vältolererat, samt gav ett starkare antikroppssvar. Dessutom visar resultaten att ViscoGel® bidrar till ett signifikant förbättrat cellullärt immunsvar jämfört med då vaccinet gavs ensamt. Möjligheten att inducera ett starkt cellulärt immunsvar är av stor betydelse för utveckling av nya effektiva vacciner mot sjukdomar såsom TBC, HIV, influensa samt terapeutiska vacciner mot cancer och allergi.

”Det är första gången ViscoGel® utvärderas i människa. De positiva resultaten är mycket uppmuntrande och innebär en stor milstolpe för bolaget.” säger Peter Singer, VD Viscogel AB. ”Vi ser fram emot att fortsätta att bidra till utvecklingen av säkra och mer effektiva vacciner tillsammans med våra samarbetspartners. Vårt mål är nu att sluta ett större licensavtal inom humanvaccinområdet under 2013-2014.”

Prof. em. Alf Lindberg, medlem i Viscogels styrelse och med omfattande erfarenhet som forskningschef för ledande vaccinbolag bl.a. Aventis-Pasteur säger: "Resultaten är mycket positiva och visar på Proof-of-Concept i människa. Studien uppfyllde sitt primära syfte vilket var att visa att ViscoGel® är säkert och vältolererat. Vi ser också effekt på både det antikroppsmedierade och det cellmedierade svaret, vilket är av stor betydelse."

Den globala vaccinmarknaden uppskattades 2010 till 28 miljarder USD med en årlig tillväxttakt på 11,5% (GBI Research). Behovet av nya adjuvans, en komponent som kan förstärka effekten av vacciner, bedöms som mycket stort då endast ett fåtal adjuvans är tillgängliga på marknaden.

Viscogel genomför nu en nyemission på ca. 20 miljoner kr i vilken en helt ny huvudinvesterare och nuvarande ägare deltar. Kontakta Peter Singer för mer information.

Viscogel AB grundades 2008 för att vidareutveckla och kommersialisera högkvalitativt kitosan och kitosan-geler för medicinskt bruk. Bolaget bygger på en unik kompetens inom kitosanområdet och har utvecklat Viscosan®som är ett kitosan av medicinsk kvalitet med unika egenskaper som inte återfinns i de standardprodukter som finns tillgängliga på marknaden idag. Bolaget har även utvecklat en ny viskoelastisk kitosan-gel, ViscoGel®, som kan bearbetas till små partiklar. Att gelen är partikulär medför att den lätt kan injiceras och att den har en stor yta tillgänglig för interaktion med immunsystemet. Detta möjliggör ett snabbt och förbättrat immunsvar. Viscogel AB ägs idag av grundarna, företagsledningen samt privata investerare.

Forskningen som ligger till grund för ovanstående resultat har erhållit anslag från Europeiska Unionens sjunde ramprogram, FP7, http://ec.europa.eu/research/rea ([FP7/2007- 2013] [FP7/2007-2011]) Avtal om anslag: nr 261954.