VISCOGELS PREKLINISKA DATA PRESENTERAS I TIDSKRIFTEN VACCINE

Viscogel AB har nyligen fått prekliniska data publicerade i den vetenskapliga tidskriften Vaccine.  De prekliniska studierna utvärderade effekten av bolagets vaccinadjuvans, ViscoGel®. Resultaten är mycket positiva och visar på Proof of Concept för användning av ViscoGel® som adjuvans i vacciner.

Studierna som publicerats visar på ett snabbare och förbättrat immunologiskt svar då ViscoGel® använts som adjuvans vid vaccinering med Act-HIB®, ett kommersiellt vaccin mot Haemophilus influenzae. ViscoGel® ökade väsentligt effekten av vaccinet och bidrog till ett starkt och brett immunsvar.

Med hjälp av Viscogels kitosanbaserade adjuvans kan vacciner göras mer potenta och därmed möjliggöra utvecklingen av vacciner för sjukdomar där man hittills inte lyckats ta fram tillräckligt effektiva alternativ. Det starka immunsvaret med ViscoGel® medför också att mängden antigen kan reduceras. Därigenom kan produktionskostnaden för vacciner minskas samt fler doser produceras när tillgången på antigen är begränsad, något som är av stort värde vid framför allt pandemier.

Författarna till artikeln poängterar också fördelarna med ViscoGel® framför andra alternativa adjuvans, då ViscoGel® är icke-toxiskt, stabilt samt kompatibelt med olika typer av antigen. ViscoGel® består dessutom endast av en enda väl karakteriserad komponent, vilket är fördelaktigt inför ett framtida regulatoriskt godkännande.

”Publikationen visar på värdet av vår adjuvansteknologi och markerar samtidigt startskottet för den förestående utvärderingen i människa”, kommenterar Peter Singer, VD för Viscogel. ”Redan nästa år planerar vi att starta den första kliniska prövningen med ViscoGel®.”

Den globala vaccinmarknaden uppskattades 2008 till USD 21 miljarder med en årlig tillväxttakt på 12%. Behovet av nya adjuvans, en komponent som kan förstärka effekten hos det i vaccinet ingående antigenet, bedöms som mycket stort och endast ett fåtal nya adjuvans har nått marknaden under de senaste åren.

Viscogel AB grundades 2008 för att vidareutveckla och kommersialisera högkvalitativt kitosan och kitosan-geler för medicinskt bruk. Bolaget bygger på en unik kompetens inom kitosanområdet och har utvecklat Viscosan®som är ett kitosan av medicinsk kvalitet med unika egenskaper som inte återfinns i de standard produkter som finns tillgängliga på marknaden idag. Bolaget har även utvecklat en ny viskoelastisk kitosan-gel - ViscoGel®- som kan bearbetas till små partiklar. Partiklarna har stor ytarea tillgänglig för interaktion med immunsystemet, möjliggör ett snabbt och förbättrat immunsvar och kan injiceras. Viscogel AB ägs idag av grundarna, företagsledningen samt privata investerare.

För mer information: www.viscogel.se