14 kommuner nominerade till Årets kulturkommun 2018

14 kommuner har chansen att ta hem titeln när Vision utser Årets kulturkommun 2018. I år står kampen mellan Eslöv, Finspång, Haparanda, Härjedalen, Katrineholm, Kristianstad, Ljungby, Munkfors, Nyköping, Sandviken, Tibro, Trelleborg, Åmål och Ånge.

För att ha chans att utses till Årets kulturkommun 2018 ska kommunen bland annat visa att den:

•   Arbetar för att kultur ska bli en självklar del av kommuninvånarnas vardag, genom att den finns med i all kommunal verksamhet
  •   Gör anställda och kommuninvånarna delaktiga i kulturverksamheten
  •   Använder kultur som ett verktyg för hälsa och välfärd
  •   Stödjer kulturell mångfald

- Vi hoppas kunna hitta en kommun som för en långsiktig kulturpolitik och som arbetar kreativt, okonventionellt och professionellt för att involvera kultur i kommunens verksamhet, säger juryns ordförande Ove Jansson, vice ordförande i Vision.

Juryn kommer att påbörja sitt arbete under september månad under ledning av ordförande Ove Jansson, vice ordförande i Vision.

Prisutdelningen äger rum den 7 december på Växjö teater. Växjö utsågs till Årets kulturkommun 2017. Det är 29e året i rad som Vision delar ut utmärkelsen.

Läs mer om priset https://vision.se/Opinion/Kulturkommun/

För ytterligare information, kontakta Ewa Henriksson, kulturansvarig i Vision, tfn 070 – 574 34 07 eller Ove Jansson, ordförande juryn, tfn 070-642 81 69.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 190 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feminisktisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Hediye Güsel, tfn 076- 141 73 21 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.