• Vision/

Äldreomsorgen i topp - kulturfrågor i botten när Gotlands väljare tycker till

Pressmeddelande 2 september 2010

Fackförbundet SKTF har tillfrågat närmare 6 000 väljare om hur de ser på viktiga delar av välfärden inför valet. Man har fått ange hur viktiga 15 olika välfärdstjänster är.

Svaren har resulterat i tre rapporter, "De viktigaste valen". I den sista rapporten, som ännu inte är publicerad i media, ser man att bland de kommunala frågorna upplevs kärnfrågor som skola, äldreomsorg och barnomsorg av de flesta som mycket viktiga. På landstingssidan är den absolut viktigaste frågan tillgången till akut sjukvård och därefter närsjukvården.

Vilka frågor man anser som viktiga i kommunvalen är till viss del åldersrelaterade. Ju högre ålder desto viktigare är de flesta välfärdsfrågorna. Bland förstagångsväljarna är miljön och skolan viktigare än andra frågor.

Föräldralediga tycker mer än andra att det är mycket viktigt att sjukvårdsupplysningen via telefon och Internet fungerar bra.

På Gotland är äldreomsorgen absolut viktigast för väljarna. Över 95 procent av de svarande väljarna från Gotland uppger att äldreomsorgsfrågan är viktig eller mycket viktig.

Mindre viktigt är kulturen, knappt 18 procent av de svarande ser kulturen som en mycket viktig fråga. Inte heller kommunalskattens storlek eller underhållet av gator och parker verkar vara några av de viktigare frågorna att gå till val med på Gotland.

Rapporten bifogas med mer detaljer kring väljarna i Gotlands svar.

För eventuella kommentarer, kontakta Eva Nordmark, SKTFs ordförande, på tel 070 624 13 11, Gerry Andersson, marknadsanalytiker, på tel 070 279 63 60 eller Tonny Stålnacke, SKTF Gotland, tel 073 765 80 82.

Fackförbundet SKTF (SKTF) organiserar anställda i kommun eller landsting som arbetar med välfärdstjänster eller till stöd för den kommunala demokratin. Inom skola, vård och omsorg omfattas även anställda i privatägda verksamheter. SKTF organiserar vidare de som är verksamma i bolag och stiftelser inom det kommunala området samt inom Svenska kyrkan och ekumeniska organisationer.
Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37 Pressombudsman Christian Örjestål, mobil 070-280 86 94