Allmänheten negativ till regeringens förslag om sjukförsäkringen

Regeringens proposition om en ny sjukförsäkring som idag överlämnas till riksdagen riskerar att fasa ut sjukskrivna från arbetsmarknaden, snarare än att förbättra möjligheterna att återgå till arbete. Det menar fackförbunden SKTF och Unionen, som idag presenterar en opinionsundersökning om allmänhetens syn på regeringens förslag.

Resultatet visar också att två av tre säger nej till förslaget att tvingas byta arbetsuppgifter efter tre månaders sjukskrivning och tre av fyra säger nej till förslaget att begära tjänstledigt och söka annat arbete efter sex månaders sjukskrivning.

- När såväl tunga remissinstanser som allmänheten sågar förslaget bör regeringen tänka om. Man bör istället satsa mer på förebyggande arbetsmiljöarbete liksom på utökad rehabilitering i ett tidigt skede, säger Eva Nordmark, ordförande i SKTF.

- Regeringens förslag är ett lapptäcke som redan fallit sönder. Det måste arbetas om i sin helhet i en bred parlamentarisk utredning. Vi vill se en rehabiliteringsförsäkring inom ramen för sjukförsäkringen kopplat till en kvalitetssäkrad företagshälsovård, säger Unionens andre vice ordförande Cecilia Fahlberg.

För ytterligare kommentarer kontakta Eva Nordmark SKTF, 070- 624 13 11, eller Cecilia Fahlberg, Unionen, 070- 316 67 16.