Åtta kommuner nominerade till Årets kulturkommun

Nu startar Visions kulturjury sitt arbete med att hitta en vinnare bland åtta nominerade kommuner till utmärkelsen Årets Kulturkommun 2014. De nominerade är Eda, Kristianstad, Mark, Piteå, Sandviken, Tjörn, Trollhättan och Upplands Bro.

- Priset Årets Kulturkommun lyfter fram det viktiga arbete som många av våra medlemmar inom kulturområdet gör på bibliotek, museer, konsthallar, teatrar mm. Vi vet också att många medlemmar i Vision antingen är aktiva kulturutövare eller nyttjar kulturaktiviteter, Säger Ove Jansson, juryns ordförande och vice ordförande i Vision.

Visions medlemmar eller enskilda invånare har kunnat nominera kommuner till priset Årets Kulturkommun. Priset ska tilldelas den kommun som arbetar efter att kultur ska finnas med på ett naturligt sätt i hela kommunens verksamhet, och på så sätt bli en självklar del av alla kommuninvånares vardag.

- I 2013 års kulturkommun Olofström pågår just nu ett spännande kulturprojekt ”Berättarkraft i Olofström” då anställda kommer att träffas på arbetstid och berätta om ett möte som de blivit berörda av. Berättelserna kommer att sammanställas i en antologi som beräknas vara klar och presenteras vid prisutdelningen i Folkets Hus Olofström, säger Ove Jansson.

Priset kommer att delas ut torsdag 5 december klockan 15.30 i 2013 års Kulturkommun, Olofström.

Läs mer om priset på https://vision.se/Opinion/Kulturkommun/

För mer information kontakta Ewa Henriksson, sammankallande i juryn och kulturansvarig på Vision, tfn 070-574 34 07.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Våra 160000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.