Bättre villkor för unga och visstidsanställda

Ett avtal som är anpassat till ett modernt arbetsliv med större möjligheter för den enskilde medlemmen att påverka sina egna anställningsvillkor. Det är inriktningen på de avtalskrav som Vision idag överlämnade till arbetsgivaren KFS.

Avtalet berör cirka 7400 medlemmar i privata bolag inom kommuner och landsting, bland andra elbolag och VA-verk.

Vision vill uppnå:

• Reallöneökningar åt alla medlemmar.
  • Bättre villkor och ökad trygghet för visstidsanställda. Den som varit visstidsanställd i mer än två år, oavsett anställningsform, ska få en tillsvidareanställning. Efter ett år ska visstidsanställda omfattas av lönerevisionen.
  • Antalet dagar som den anställde får föräldrapenningstillägg ska utökas och kunna tas ut i flera omgångar. Man ska kvalificera sig för föräldrapenningstillägget från första anställningsdagen.
  • En ny ersättning som komplement till tillfällig föräldrapenning vid vård av barn (VAB) införs.
  • Medlemmarnas inflytande i den lokala löneprocessen ska förbättras och stärkas.
  • Medlemmarna ska ha tillgång till kontinuerlig kompetensutveckling.
  • Medlemmarna ska ha större inflytande över arbetstid och arbetets förläggning. Den tid som medarbetaren står till arbetsgivarens förfogande utanför ordinarie arbetstid ska räknas in i den ordinarie arbetstiden.
  • Fler semesterdagar till dem som idag har 25 dagar/år.

-          KFS-företagens framtid bygger bland annat på att man lyckas rekrytera ny personal de närmaste åren. Att förbättra villkoren för unga och visstidsanställda är av strategisk betydelse. Vi vill till exempel förbättra villkoren och öka tryggheten för den som är visstidsanställd, liksom förbättra möjligheterna att förena föräldraskap och arbetsliv, säger Britta Kärnström, förhandlande ombudsman.

-          Vision vill också förstärka och förbättra den lokala löneprocessen. Sambandet mellan överläggning och avstämning om den nya lönen behöver förbättras liksom chefernas roll, mandat och ansvar. Dialogen mellan chef och medarbetare är grunden för att man ska förstå vilken lön man har, och den måste bli tydligare, säger Britta Kärnström.

Läs hela yrkandet på www.vision.se

För ytterligare information, kontakta Britta Kärnström, tfn 070-526 23 37.

Vision är ett partipolitiskt oberoende fackförbund med drygt 160 000 medlemmar. Våra medlemmar är offentligt och privat anställda med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Vision kan spelreglerna på arbetsmarknaden och står bakom dig när du vill ha stöd. Vision ingår i TCO, som är Sveriges största tjänstemannaorganisation med 1,2 miljoner medlemmar. www.vision.se

Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37

Pressombudsman Maria Martinsson, mobil 070-655 50 48