Ekonomichefer upplever ökad detaljstyrning

Drygt sju av tio ekonomichefer upplever att den statliga kontrollen har ökat de senaste fem åren. Åtta av tio chefer anser att kontrollen ibland medför onödig administration som belastar organisationen. Det visar Visions ekonomichefsenkät 2016 som presenteras i dag på ekonomimässan Kommek i Malmö.

Det är enligt ekonomicheferna själva framför allt de riktade statsbidragen som med sina krav på detaljer i ansökan och återredovisning har ökat den administrativa bördan.

Även kontrollen från lokala politiker har ökat de senaste åren, menar nästan var sjunde ekonomichef. En förklaring är att möjligheterna att jämföra standardkostnader och olika nyckeltal har ökat. Men också en kärvare ekonomi och tuffa ekonomiska prioriteringar har ökat behoven av uppföljning och kontroll.

Samtidigt uppfattar ekonomicheferna att siffror ofta efterfrågas och jämförs - bara för att det är möjligt att göra och skapar en känsla av verklighetsförankring.

- Detaljstyrningen i välfärden leder till onödigt mycket administration och kan upplevas som hämmande. Det måste finnas en rimlig balans mellan kontroll och tillsyn och möjligheten att kunna utveckla och förbättra verksamheten, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

En stor majoritet av ekonomicheferna anser att kreativitet, effektivitet och kvalitet ökar med en mer tillitsbaserad styrning där organisationen tar tillvara chefers och medarbetares kreativitet och nytänkande

- Genom att ha tillit och på bästa sätt använda den kompetens som finns hos medarbetare och chefer i välfärden skapar vi mer effektiva verksamheter som gör större nytta för medborgarna, säger Veronica Magnusson.

Enkäten genomfördes under juni 2016 och bygger på svar från 165 ekonomichefer i kommuner, landsting/regioner samt några stadsdelsorganisationer. Läs mer i bifogad PM.

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 – 746 21 24. För information enkäten kontakta Anneli Hagberg, välfärdspolitisk strateg, tfn 072- 216 73 95 eller Jonas Karlsson, ombudsman för chefs- och ledarskapsfrågor, tfn 076- 133 03 31.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 185 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.