Ett viktigt steg mot strukturella löneskillnader

Ett viktigt steg mot strukturella löneskillnader

Så sammanfattar SKTFs ordförande Eva Nordmark dagens seminarium i Almedalen kallat "Hur svårt kan det va?".

- Både arbetsgivare och fackrepresentanter var rörande överens om att det finns ett lönemässigt problem på svensk arbetsmarknad som måste lösas. Det är ett framsteg om arbetsmarknadens parter är överens om det orimliga i dagens lönesättning, att anställda i kvinnodominerade branscher och yrken generellt tjänar mindre än i mansdominerade branscher. Sedan fanns det olika synsätt på lösningarna. Det kändes ändå som ett viktigt steg att alla var eniga om problemet, säger Eva Nordmark.

I panelen fanns en engagerad Pontus Schultz från Veckans Affärer. Pontus var märkbart frustrerad över att löneskillnaderna så oändligt långsamt minskar. Han underströk att det var en maktfråga och att frågan inte kan lösas enbart av kvinnor utan måste göras till mångfaldsfråga. Det måste genom ökad opinionsbildning skapas en allians med både politiker och privata företagsägare innan frågan kan få en lösning.

Dessförinnan hade Sofia Nilsson från Statistiska Centralbyrån gjort en översikt över lönerna inom olika yrken, sektorer, kön och åldrar. Den lägsta medianlönen fanns i kommunerna. Genomsnittslönen för kvinnor på hela arbetsmarknaden är 22 800 kronor/månaden och för män 27 100 kronor. Efter Nilssons föredragning kom hela seminariet att kretsa kring lönerna inom kommuner och landsting.

Kan de strukturella löneskillnaderna minskas genom lagstiftning, undrade moderatorn Cecilia Garme.

- Att lagstifta om att höja löner i olika sektorer funkar inte. Däremot måste man inse att det idag råder ett krig om talangerna. Betalar man inte bra lön så går medarbetaren vidare, svarade Jonas Milton, Tjänsteföretagen Almega.
- Arbetsmarknadens parter måste bli överens och ta ett gemensamt ansvar. Om inte det går får man diskutera lagstiftning, svarade Eva Nordmark.

Olika metoder för att ändra lönestrukturen diskuterades. Höjda skatter, tilläggsavgifter i äldreomsorgen, ökad lokal lönebildning, ökad lönespridning och fler alternativa arbetsgivare att gå till var några frågor som var uppe.

SKLs Agneta Jöhnk tyckte det fanns mycket att göra inom de ekonomiska ramar som finns men att den lokala lönebildningen måste förbättras genom att politiker och högre tjänstemän måste prioritera olika yrkesgrupper och våga stå för den prioriteringen.

Bengt Olsson från Unionen antydde att det nog var nödvändigt att höja skatterna eftersom det måste komma in mer pengar i systemet för att höja lönerna även om det är möjligt att fortsätta effektiviseringarna.

- Jag ska göra allt för att se till att våra medlemmar blir kaxigare och även byter arbetsgivare om de inte få den lön de är värda. Fick vi ett centralt omställningsavtal också på den kommunala sidan så skulle det stimulera ökad rörlighet och därmed högre löner, avslutade Eva Nordmark.

För mer information, kontakta Eva Nordmark på tel 070-624 13 11 eller Anders Hammarbäck, SKTFs förhandlingschef på tel 070-689 64 71.