Eva Nordmark: Ge tolkar anställning!

Eva Nordmark: Oacceptabelt att tolkar saknar anställning

SKTF är det fackförbund som organiserar flest antal tolkar. Att bli rätt förstådd är en mänsklig rättighet och handlar också om svensk rättssäkerhet.

- Tolkarna saknar anställning och det är fullständigt oacceptabelt, säger SKTFs ordförande Eva Nordmark.

Människor med annan språkbakgrund får hjälp av tolkarna att få adekvat vård och samhällelig service, så som sjukvård, psykiatri och rättsväsende. Det är inte svårt att sätta sig in i den vanmakt som till exempel en anklagad person utan tillräckliga kunskaper i svenska, skulle uppleva om tolkningen inte fungerade vid ett förhör eller en rättegång.

Tolkarnas samhällsinsats är inte viktig bara för rättsäkerheten utan också för hela demokratin. Samtidigt saknar tolkar anställning och har därför inte tillgång till alla förmåner som följer med den, stadig inkomst, försäkringar, semester, övertidsersättning och så vidare.

- En tolk ska kunna planera sin och sin familjs tillvaro som de flesta av oss alltid kunnat göra, säger Eva Nordmark. Detta skulle för vissa ändå kunna fungera om marknaden verkligen fungerade, men idag sätts priset på tolkarnas arbete av en mellanhand, förmedlingen.
- Konkurrensen finns mellan förmedlingarna men tolkarna själva har inget inflytande över prissättningen på sina egna tjänster. Detta är helt orimligt och SKTF anser att tolkarna har rätt till anställning som alla andra. De ska inte behöva vara utlämnade till omständigheter som råder för stunden.

I förra veckan besökte Eva Nordmark arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorin. Hon lyfte frågan om tolkarnas arbetssituation och förutsättningarna för hög kvalitet i tolktjänsterna.

- Om kraven på tolkarna sänks riskerar vi en situation där de mest kompetenta och professionella tolkarna helt lämnar yrket och det kan inte vara någons avsikt, avslutar Eva Nordmark.

För ytterligare kommentar kontakta Eva Nordmark, ordförande SKTF, 070- 624 13 11. För mer information kontakta Sverre Ahlbom, ombudsman SKTF, 070-623 98 10.