• Vision/

Eva Nordmark och Veronica Magnusson besöker boenden för ensamkommande flyktingbarn

Torsdagen den 12 november besöker TCOs ordförande Eva Nordmark och Visions förbundsordförande Veronica Magnusson två boenden för ensamkommande flyktingbarn i Malmö. De kommer att träffa barn och anställda för att lyssna på vad som krävs för att göra mottagandet så bra som möjligt.

- Personalen i verksamheterna lyckas med hjälp av sitt engagemang och sin professionalitet ge människor som flytt ett bra mottagande. Jag ser fram emot att höra hur man upplever situationen i Malmö. Vi vet sedan tidigare att det behövs mer personal, bättre samordning och ett smidigare regelverk för att medarbetarna även fortsatt ska klara av sitt uppdrag, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

- TCO-förbunden samlar många yrkesgrupper som arbetar med de flyktingar som nu kommer till Sverige. Det handlar till exempel om kustbevakare som räddar människor i nöd på Medelhavet, handläggare på Migrationsverket, lärare i skolorna och medarbetare på boenden för ensamkommande barn. De utför ett professionellt och livsviktigt jobb varje dag. Jag ser fram emot att träffa Visions medlemmar i Malmö, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

Program torsdag den 12 november:

Kl. 10.00           Besök på Aleris transitboende för ensamkommande flyktingbarn.

Kl. 11.30           Lunch med Peter Nilsson avdelningsordförande Vision Malmöavdelning och Pia Davidsson, socialsekreterare och företrädare för Vision i Malmö stad.

Kl. 13.00           Besök på Villa Poppel, Malmö Stads boende för ensamkommande flyktingbarn.

Kl. 14.30           Tid för media. Kontakta Carina Bellborn, ombudsman i Vision, tfn 072 537 03 37.

För övrig information kontakta TCOs presschef José Gutierrez, tfn 072 207 35 53, eller Visions pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 65 55 048.

Läs mer om socialtjänstens arbete med flyktingmottagande i rapporten ”Med rätt förutsättningar klara vi det här” (bifogas).

Välkommen!