Falun är Årets kulturkommun 2015

I dag utsågs Falun till Årets kulturkommun 2015.  ”I Falun är kultur en angelägenhet för alla”, skriver juryn i sin motivering. Priset delas ut av Vision för 26:e året i rad.

Juryn pekar särskilt på kommunens kultursatsningar. Barn och unga garanteras kulturupplevelser men får också själva utöva kultur. Likaså har äldre tillgång till en omfattande kulturverksamhet på boenden och träffpunkter. Det finns också ett gediget kulturprogram för funktionshindrade.

Kommunen har sex egna mindre museer som alla har fri entré. Biblioteksverksamheten med den nya biblioteksportalen på nätet för att utöka tillgängligheten är imponerande. Falu kommun bidrar ekonomiskt till ett 60-tal kulturföreningar.

Att Falu gruva ingår i världsarvet, Carl Larsson-gården, Dalateatern, Film i Dalarna och Musik i Dalarna och Dalarnas museum finns att tillgå, förstärker bara kommunens egna satsningar.

- Jag är imponerad över Faluns stora satsningar inom kulturområdet och ser fram emot omvandlingen av Folkets hus till kulturhus som beräknas stå klart hösten 2015, säger juryns ordförande Ove Jansson, första vice ordförande i Vision.

Juryn skriver också i sin motivering:

”Falun är en kulturkommun med starka traditioner långt tillbaka i tiden men också med stora ambitioner för framtiden inte minst när det nya kulturhuset och kulturskolan är på plats.”.

Vid prisutdelningen, som ägde rum i Trollhättan, deltog från Falun kultur- och ungdomsnämndens ordförande Staffan Nilsson (s), kulturchef Pelle Ahnlund samt Meta Svedberg från Vision Falun.

Juryns ordförande Ove Jansson delade ut konstverket ”Mot fjället” av konstnären Örjan Sätre. Falun får dessutom behålla vandringspriset ett glasäpple av Rune Strand under det kommande året.

För mer information kontakta Ewa Henriksson, kulturansvarig i Vision, tfn 070-574 34 07 eller juryns ordförande Ove Jansson, tfn 070-642 81 69.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 170 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.