Färgelandachef felaktigt avskedad

Ekonomichefen Johan Karlsson avskedades av Färgelanda kommun för i dagarna ett år sedan, bland annat för att ha skadat kommunens ekonomi. Karlsson begärde då hjälp av sitt fack, dåvarande SKTF (Vision), som stämde Färgelanda kommun till Arbetsdomstolen.

Vision yrkade att Johan Karlsson skulle återfå sin anställning, om ett ekonomiskt skadestånd på 86 375 kronor och ett allmänt skadestånd på 150 000 kronor plus ränta.

Nu har kommunen meddelat Arbetsdomstolen att man gjort fel och går med på Visions krav. Detta gör man innan ens Arbetsdomstolen har behandlat ärendet, vilket är mycket ovanligt.

- Det kan inte tolkas på annat sätt än ett erkännande av att man gjort fel när man avskedade Johan Karlsson. Det viktiga för vår medlem har varit att få rätt i sakfrågan och få fastställt att han inte har gjort något fel. Självklart är han mycket nöjd med beskedet att Färgelanda kommun går med på kraven utan att saken ens har prövats i domstol, säger Mikael Ruukel, förbundsjurist på Vision.

För mer information, kontakta Mikael Ruukel på tel 0722 02 46 36.

Vision är ett partipolitiskt oberoende fackförbund med drygt 160 000 medlemmar. Våra medlemmar är offentligt och privat anställda med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Vision kan spelreglerna på arbetsmarknaden och står bakom dig när du vill ha stöd. Vision ingår i TCO, som är Sveriges största tjänstemannaorganisation med 1,2 miljoner medlemmar. www.vision.se

Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37

Pressombudsman Maria Martinsson, mobil 070-655 50 48