Förbättra kommunekonomernas arbetssituation

Pressmeddelande den 18 augusti 2010

Idag startar Kommek, en mässa för kommunekonomer i Malmö. Fackförbundet SKTF presenterar på mässan en färsk rapport, där 450 kommunekonomer svarat på frågor kring sin arbetssituation och i synnerhet när det gäller deras kompetensutveckling.

En liknande undersökning gjordes för två år sedan. Sedan dess har en viss förbättring skett. Eftersom ekonomin är central för att kunna utnyttja resurserna på bästa sätt så är kommunekonomerna en nyckelgrupp. En sammanfattning av resultaten i undersökningen visar att: ? Sju av åtta har haft utvecklingssamtal med sin chef det senaste året ? Ledde samtalet till en personlig plan? Nej, svarar drygt varannan.
? Om det ledde till en plan, hur mycket genomfördes? Knappt varannan svarar helt eller i huvudsak.
? Har du en bra dialog kring fortbildning med din chef? Ja, svarar 70 % ? Sex av tio tycker de får tillräcklig kompetensutveckling av arbetsgivaren ? Var fjärde ekonom har deltagit i en längre utbildningsinsats om minst tre dagar de senaste två åren. En av tre svarar att det var mer än fem år sedan och två av fem säger att de aldrig fått någon. Läs hela rapporten på www.sktf.se För mer information, kontakta SKTFs ombudsman Peter Andersson på tel 070 473 99 01 eller SKTFs förbundssekreterare Leif Hansson på tel 070 513 63 38.

Fackförbundet SKTF (SKTF) organiserar anställda i kommun eller landsting som arbetar med välfärdstjänster eller till stöd för den kommunala demokratin. Inom skola, vård och omsorg omfattas även anställda i privatägda verksamheter. SKTF organiserar vidare de som är verksamma i bolag och stiftelser inom det kommunala området samt inom Svenska kyrkan och ekumeniska organisationer.
Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37 Pressombudsman Christian Örjestål, mobil 070-280 86 94