Första arvodesavtalet för privata tolkförmedlingar

Vision tecknar imorgon ett arvodes- och samverkansavtal med den privata tolkförmedlingen Linguacom i Stockholm.

Avtalet är det första bland privata tolkförmedlingar och anger ett arvode för tolkarnas tjänster. Det skrivs under av Visions ordförande, Annika Strandhäll, och Linguacoms VD, Rahsan Kilic.

Syftet med avtalet är att verka för en positiv utveckling av branschen och arbetsvillkoren, samt även bidra till att yrkets status höjs. Idag upplever många tolkar att statusen på yrket är låg. Många lämnar yrket och på vissa håll leder det till en brist på välutbildade tolkar.

Tid: Onsdag 4 januari kl 11.00

Plats: Vision, Kungsgatan 28 A

För mer information, kontakta Peter Bloch, presschef, tfn 070 255 13 37.

Välkommen!

Vision är ett partipolitiskt oberoende fackförbund med drygt 160 000 medlemmar. Våra medlemmar är offentligt och privat anställda med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Vision kan spelreglerna på arbetsmarknaden och står bakom dig när du vill ha stöd. Vision ingår i TCO, som är Sveriges största tjänstemannaorganisation med 1,2 miljoner medlemmar. www.vision.se

Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37

Pressombudsman Maria Martinsson, mobil 070-655 50 48