Förutsättningar för rekrytering brister i socialtjänsten

Det blir allt svårare för landets kommuner att hitta medarbetare som vill arbeta inom socialtjänsten. Samtidigt upplever många medarbetare och chefer att kommunpolitikerna inte lyssnar på deras larm och tar ansvar för socialtjänstens kvalitet.

Forskning som gjorts vid Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet på uppdrag av bland andra Vision, visar på stora brister när det gäller förutsättningar för rekrytering i socialtjänsten.

-  Många socialsekreterare, biståndsbedömare och chefer upplever att det saknas en dialog med de lokala politikerna när det gäller att hitta en balans mellan krav och resurser. De upplever inte heller att politikerna tar ansvar för kvaliteten i socialtjänstens verksamhet, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Drygt 4800 socialsekreterare, biståndshandläggare och chefer inom socialtjänsten ingår i undersökningen, som publiceras i databasen Professioner i fokus http://www.pifokus.se/socialtjansten/diagram. Resultaten har också brutits ner på kommunnivå för 40 av landets kommuner. Ett urval presenteras i bifogad PM.

Av de som deltagit i studien anser bara 6,6 procent att det finns en bra dialog mellan profession och politiker för att matcha resurser med de krav som verksamheten möter. 40 procent anser att dialogen finns i viss mån, medan 34 procent svarar att dialogen helt saknas.

Medarbetarna och cheferna tycker heller inte att politikerna tar fullt ansvar för kvaliteteten i socialtjänsten. Bara 4,4 procent anser att det sker i hög grad, 26 procent tycker att det sker i viss mån, medan 38 procent svarar nej på frågan.

Undersökningen visar också att medarbetare och chefer i socialtjänsten inte tycker att deras förslag tas tillvara och ledningen inte är tillräckligt mån om att behålla personal och skapa en god arbetsmiljö.

-  Jag blir oroad när jag ser siffrorna och jag är övertygad om att detta har betydelse för möjligheterna att klara personalförsörjningen i landets socialtjänster. Här finns stora möjligheter för våra lokala politiker att förbättra arbetsmiljön och förutsättningarna för socialtjänsten. Medarbetare och chefer har mängder av goda idéer – och genom att lyssna på de som kan verksamheten bäst skulle många kommuner kunna få en bättre personalsituation, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare frågor och kommentarer:

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, tfn 070- 746 21 24

Kristina Folkesson, socialpolitisk expert i Vision, tfn 072 – 214 95 80

Hör även av er till Kristina Folkesson för kontakt med Visions lokala företrädare i kommunerna.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 185 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.