Framtidens arbetsliv i fokus för Visions förbundsmöte

Hur vill Visions medlemmar att framtidens arbetsliv ska se ut? Frågan diskuteras av Visions förbundsmöte som äger rum i Malmö den 29 september- 2 oktober. Samtidigt kommer medlemmarnas tankar och idéer om ett mänskligare arbetsliv att framföras i form av nyskriven musik.

Vision vill med musikens hjälp göra medlemmarnas röster hörda och lyfta frågan om arbetslivets villkor. Därför har vi låtit några av Sveriges bästa låtskrivare och producenter göra en låt i tre versioner av medlemmarnas idéer. Efter en spännande omröstning kommer det vinnande bidraget av låten ”Ingen maskin” att presenteras på förbundsmötet.

-  Våra medlemmar har idéerna om hur framtidens arbetsliv ska se ut och Vision ska se till att de blir verklighet. Vi vet att musik väcker känslor och engagerar, därför vill vi hitta ett ”soundtrack” till dagens och framtidens arbetsliv. Precis som yrken och arbetsplatser behöver utvecklas vill vi som fackförbund utveckla hur vi kommunicerar och påverkar. Den här gången blir det med musik, säger Visions förbundsordförande Veronica Magnusson.

Visions förbundsmöte kommer att hållas på Quality Hotel View i Malmö den 29 september till 2 oktober. På dagordningen står bland annat att:

•  fatta beslut om Visions nya politik med fokus på framtidens arbetsliv.
  •  välja en ny förbundsstyrelse som ska leda Vision de kommande fyra åren.
  •  dela ut Visions nationella MR-pris. Priset delas ut vartannat år till en arbetsgivare som har arbetat med mänskliga rättigheter, aktivt främjat mångfald och integration samt arbetat mot diskriminering på arbetsplatsen.

Bland gästerna på förbundsmötet finns TCO:s ordförande Eva Nordmark och Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin. Även flera internationella gäster finns på plats.

Några preliminära hålltider:

Torsdag den 29 september kl. 14.00 Invigning med bland andra Rickard Söderberg, operasångare, Tobias Baudin, förbundsordförande i Kommunal, Eva Nordmark, ordförande i TCO, och Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Fredag den 30 september kl. 10.00 Visions nationella MR-pris delas ut.

Lördag den 1 oktober kl. 09.00 Internationellt seminarium: Fackliga rättigheter i en föränderlig omvärld.

Kl. 10.30 Plenumdiskussion och beslut kring politikdokumentet Vi är Vision

kl 15.30 Val av ny förbundsstyrelse.

Läs mer om förbundsmötet på www.vision.se

Varmt välkomna!

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070- 746 21 24 eller kontakta Maria Martinsson, pressekreterare i Vision, tfn: 070- 65 55 048.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 185 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.