Fyra punkter för ökad kvalitet i välfärden

Debatten om vinster i välfärden riskerar att skjuta bredvid målet när fokus hamnar på vinstfrågan istället för på det allra viktigaste – kunskap, kvalitet och personal. Därför presenterar Vision tillsammans med Lärarförbundet och Vårdförbundet i dag fyra åtgärdspunkter för ökad kvalitet i välfärden.

- Den nuvarande debatten som enbart fokuserar på vinst eller inte, är alltför ytlig och antar närmast populistiska proportioner, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver Annika Strandhäll tillsammans med Sineva Ribeiro, förbundsordförande i Vårdförbundet och Eva-Lis Sirén, förbundsordförande i Lärarförbundet, att det viktiga inte är om verksamheten är privat, kooperativ eller i offentlig regi. Förbunden vill också flytta frågan om vinster i välfärden till en annan nivå, närmare medarbetarna, och diskutera hur vi kan förbättra kvaliteten i verksamheterna. Vi föreslår:

Utveckla det systematiska arbetet med kvalitetssäkring. Kommunerna måste se till att kvalitetssäkringen och signalsystemen fungerar oavsett om verksamheten bedrivs av kommunen själv eller av andra utförare.

Inför en lagstadgad meddelarfrihet för alla anställda. Ett meddelarskydd skulle föra med sig en större öppenhet, tillit och trygghet eftersom de anställda då vet med sig att de inte riskerar avsked eller repressalier om de påpekar missförhållanden.

Förbättra förutsättningar för ledarskapet. I dag kan en chef inom äldreomsorgen eller skolan ha ansvaret för upp till 60 medarbetare. Cheferna behöver ett rimligt antal anställda och ett bättre administrativt stöd.

Satsa på kompetensutveckling. Dagens och morgondagens chefer och medarbetare måste erbjudas kontinuerlig kompetensutveckling för att öka värdet av sin utbildning och få rätt förutsättningar att göra ett bra jobb utifrån patienternas, elevernas och brukarnas behov.

För ytterligare kommentarer, ring Annika Strandhäll, tfn 070 – 280 85 61

Vision har ca 160 000 medlemmar som har tusentals olika yrken. Vi är det ledande fackförbundet för dig som i privat eller offentlig regi jobbar i kommunen, landstinget eller inom kyrkan. Vi är partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.