Göteborg – årets kulturkommun 2008

Fackförbundet SKTF utser idag Göteborg till Årets Kulturkommun 2008. Det är nittonde gången priset delas ut.

”Göteborgs stad har långsiktigt och framgångsrikt satsat på kultur för alla medborgare genom att medvetet stödja såväl institutioner med höga professionella ambitioner som föreningar som vill medverka till att göra kulturlivet tillgängligt också för alla som inte av egen kraft söker sig till kulturupplevelser. Kulturlivet präglas av mångfald och ett gränsöverskridande samarbete som resulterar i ett varierande utbud för både barn och vuxna. Stöd ges till exempel till ett stort antal uppsökande kulturombud som verkar både i skolor och inom äldreomsorgen.

Biblioteksverksamheten fungerar väl och Stadsbiblioteket är stadens i särklass mest besökta kulturinstitution med hög lånefrekvens och utgör en viktig mötesplats för olika generationer. Kulturhus finns i många stadsdelar med ett brett urval av kulturaktiviteter. För att öka tillgängligheten till stadens museer har ett entrékort för 40 kronor införts som berättigar till hur många besök som helst under ett helt år. Barn och ungdom har dock gratis inträde.
Ytterst lovvärda insatser för att göra kulturlivet tillgängligt för alla är satsningen på barn och ungdom som garanteras såväl teaterbesök som konsertbesök. Särskilda resurser satsas också på kulturskolan, där inte plånboken ska vara avgörande för den som vill utveckla sin kreativitet.

Mot bakgrunden av ovanstående som endast är ett urval av de seriösa ansträngningar man gör i Göteborg för att främja ett rikt kulturliv för medborgarna har SKTF beslutat att utse Göteborg till Årets kulturkommun 2008” Från Göteborgs stad kommer Eva Moberg, Göteborgs kulturnämnd, Kennet Johansson, kulturchef samt Annika Strandhäll, ordförande i SKTFs Göteborgsavdelning att ta emot priset.

Priset till vinnarkommunen delas av juryns ordförande Ove Jansson, SKTFs förbundsstyrelse och är en oljemålning av Åsa Östlund: Blå förnimmelse. Dessutom får Göteborg behålla vandringspriset, ett glasäpple av Rune Strand under nästkommande år.

För ytterligare information ring juryns ordförande Ove Jansson, 070-642 81 69 eller ombudsman Ewa Henriksson, 070- 574 34 07.