Inte ens varannan väljare i Växjö vet vad de lokala partierna vill

Pressmeddelande den 2 juni 2010

Under maj och juni genomför SKTFs ordförande Eva Nordmark en mindre turné till sju svenska städer. Förutom träffar med politiker, fackliga företrädare, medlemmar på olika arbetsplatser så presenterar hon också en lokal undersökning, där 200 Växjöbor tillfrågats om hur de ser på kommun- och landstingsvalet. Totalt har 6 000 personer tillfrågats i hela Sverige i 22 städer.

Idag den 2 juni besöker Eva Nordmark Växjö och har på en pressträff berättat om en undersökning om hur Växjöborna ser på kommun- och landstingspolitiken. En sammanfattning av undersökningen bifogas här:

? Mer än var tredje Växjöbo kan inte namnge någon lokal kommunpolitiker. Än värre är det i landstinget – två av tre kan inte namnge politiker i det egna landstinget.
? Samtidigt namnger tre av fem personer Bo Frank (57 %). Därefter kan 1 % av de tillfrågade namnge Gunnar Elm, Gunnar Storbjörk och Lennart Värmby ? Var åttonde Växjöbo kan tänka sig att själva engagera sig i lokalpolitiken, bland de under 40 år är det något fler (nästan var femte) ? Fyra av fem uppger att de redan nu bestämt sig för ATT de ska rösta i kommunvalet.
? Ungefär varannan har också bestämt sig för vilket parti de ska rösta på (stor potential för lokal valrörelse!) ? Av dessa har 90 procent stort eller mycket stort förtroende för partiets lokala representanter ? Varannan väljare uppger att det är svårt att få information om partierna i kommunvalet och ännu sämre är det med landstingspartierna. Bara 28 procent tycker det är lätt eller mycket lätt att få reda på vad partierna står för.

Läs hela Växjörapporten i bilaga till detta pressmeddelande.

För mer information, kontakta Eva Nordmark på tel 070 624 13 11.