Karlskoga blev Årets Kulturkommun!

Pressmeddelande 2 december 2008 kl 19.30 Fackförbundet SKTF utsåg ikväll Karlskoga kommun till Årets Kulturkommun 2009. Det är tjugonde gången priset delas ut.

Så här lyder juryns motivering: Kultur och innovation är Karlskogas vision om ett samhälle där människans livslust, engagemang och kreativitet står i centrum. De sköna konsterna och kulturarvet är basen för en medveten och långsiktig kulturverksamhet som skapar närhet till medborgarna. Kommunens öppna attityd till samverkan med institutioner, professionella kulturutövare, amatörer, folkbildare och kulturföreningar skapar många mötesplatser för kommuninvånarna. Biblioteket är kommunens vardagsrum och kulturskolan navet för musiklivet.
Kommunen visar upp en modell som leder till kulturell vitalitet som kvalificerar Karlskoga för utmärkelsen Årets Kulturkommun 2009.

Priset delades ut på Världskulturmuseet i Göteborg i samband med SKTFs kulturmanifestation av Ove Jansson, juryns ordförande. Priset består av konstverket "Oblique suit" i olja och oxiderat silver av konstnären Martin Engström. Dessutom får Karlskoga ta hand om vandringspriset, ett glasäpple av Rune Strand under nästkommande år. Äpplet lämnas över av Eva Moberg, ordförande i Göteborgs stads kulturnämnd.

Från Karlskoga kommun deltog Hans Lundell, förvaltningschef, Per Sjöberg, kulturchef, Anne-Lie Magnusson, biblioteksassistent och Marie Johansson Gadde, IT- handledare för att ta emot priset.

Eric Andersson heter den person i Karlskoga som nominerade den vinnande kommunen (tel 0568-642 81 69).

Mer information om priset lämnas av ombudsman Ewa Henriksson, 070-574 34 07 eller juryns ordförande Ove Jansson, 070-642 81 69.

Fackförbundet SKTF organiserar anställda i kommun eller landsting som arbetar med välfärdstjänster eller till stöd för den kommunala demokratin. Inom skola, vård och omsorg omfattas även de anställda i privatägda verksamheter. SKTF organiserar vidare de som är verksamma i bolag och stiftelser inom det kommunala området samt inom Svenska Kyrkan och ekumeniska organisationer. Presschef Peter Bloch tel 070 255 13 37.