Kommunal och Vision samarbetar mot främlingsfientlighet

Kommunal och Vision inleder ett unikt samarbete för mångfald och likabehandling. I dag släpper vi den gemensamma skriften ”En arbetsplats för alla”. Syftet är att motverka främlingsfientlighet och bidra till ett öppet klimat på arbetsplatserna.

Kommunal och Vision organiserar tillsammans en mycket stor del av de anställda inom välfärden och för oss är det självklart att arbetslivet ska vara fritt från diskriminering.

- Kommunals övertygelse är att mångfald, olikheter och solidaritet gör vårt land starkare. Det är ett vinnande koncept. Det gäller Sverige, Europa och världen, det gäller i facket och på arbetsplatserna. Det är vår skyldighet som fackförbund att stå upp för alla människors lika värde, säger Annelie Nordström, förbundsordförande i Kommunal.

För Vision handlar det om att ta tillvara människors olika erfarenheter och kunskaper. Vi tror på mångfald och att det ger oss en ännu bättre välfärd. För oss som fackförbund är det också viktigt att argumentera för allas lika värde och mot de grupper som vill dela upp samhället i vi och dom, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

Kommunal och Vision vill att våra arbetsplatser ska ha en öppen inställning till alla människor, oavsett bakgrund. Därför ser vi med oro på att främlingsfientliga krafter försöker ställa människor mot varandra när samhällets resurser diskuteras. Skriften ”En arbetsplats för alla” utgår från att olikheter berikar och uppmuntrar till diskussion på arbetsplatserna.

Samarbetet kring mångfald är en del i ett större samarbetsavtal som Kommunal och Vision har slutit. Våra organisationer är viktiga aktörer i arbetet med att utveckla välfärden och vårt samarbete kommer att ske på de områden där vi har eller kan ha en gemensam syn eller gemensamma förslag.

Läs mer på www.vision.se och www.kommunal.se

För ytterligare kommentarer:

Annelie Nordström, förbundsordförande Kommunal, tfn 010-442 71 30