Kommuner kan spara miljoner på förändrat arbetssätt i socialtjänsten

Genom att förändra arbetssättet i socialtjänsten kan människor som under många år varit beroende av ekonomiskt bistånd själva stå för sin försörjning och få bättre livsvillkor. Det visar en rapport som revisions- och rådgivningsföretaget PwC har gjort på uppdrag av Vision. Beräkningarna visar att landets kommuner på detta sätt kan spara omkring 600 miljoner kronor årligen.

- Rapporten visar tydligt att det finns flera åtgärder som kommunerna kan ta initiativ till och som förbättrar situationen i socialtjänsten. Det gäller både för medarbetarna och för den enskilda människan som behöver socialtjänstens hjälp, säger Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision.

PwC har utvärderat ett projekt inom socialtjänsten i Gävle. Där tog personalen 2013 initiativ till ett förändrat arbetssätt och en arbetsgrupp fick i uppdrag att arbeta med personer som stod långt från arbetsmarknaden. Målet var att stärka människors möjligheter till egen försörjning.

Socialtjänsten i Gävle valde att fokusera på medarbetarnas arbetsvillkor genom:

• En hanterbar ärendemängd. Medarbetarna i projektet hade mellan 40 och 50 procent färre ärenden per handläggare än kollegorna.

• Stärkt kollegialt stöd. Medarbetarna i projektet fick ökade möjligheter att arbeta i team med kompletterande erfarenheter och kompetenser.

• Ökad klienttid. Medarbetarna i projektet la 16 procent av arbetstiden på direkt klienttid, jämfört med kollegornas 12,6 procent.

• Bättre kontakter med andra myndigheter. Medarbetarna i projektet hade ett tätare samarbete med till exempel Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.

Och enligt PwC:s rapport var det ett framgångsrikt arbetssätt. Flera personer kunde efter många år med ekonomiskt bistånd gå vidare till annan försörjning. Samtidigt upplevde medarbetarna i socialtjänsten att deras arbetsbelastning minskade.

Vinsten blev också ekonomisk. Omräknat till nationell nivå innebär satsningen att omkring 600 miljoner kronor sparas årligen efter att personalförstärkningar motsvarande Gävles räknats av.

- Resultaten från Gävle visar att vi har stora vinster att göra – både mänskligt och samhällsekonomiskt – på att låta medarbetarna i socialtjänsten få rätt förutsättningar. Rapporten ger också stöd för att det måste ställas krav på Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan att fullfölja sina uppdrag och inte ducka för social problematik, säger Veronica Karlsson.

För ytterligare kommentarer, kontakta: Veronica Karlsson, förbundsordförande Vision, tfn 070 - 746 21 24 eller Kristina Folkesson, socialpolitisk strateg, tfn: 072- 214 95 80.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 173 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.