Kvinnor i välfärden gör dubbel förlust

Högutbildade kvinnor i välfärden tjänar i genomsnitt sju procent mindre än sina högutbildade manliga kollegor. Och löneskillnaden ökar i takt med åldern. Det visar en ny rapport från Vision, där det står klart att kvinnor i välfärden är dubbla förlorare.

I rapporten har Vision jämfört lön och utbildningsnivå för anställda i landets kommuner, landsting och regioner. Resultatet visar att männen konsekvent tjänar mer än kvinnorna – även i fall där kvinnorna har högre utbildning. I genomsnitt handlar det om 26.400 kronor som akademiskt utbildade kvinnor förlorar i lön årligen, jämfört med män med motsvarande akademiska utbildning.

- Det är inte acceptabelt att den offentligt finansierade välfärden är med och bidrar till löneskillnaderna mellan kvinnor och män. Detta måste SKL, Sveriges kommuner och landsting, ta ansvar för och vi skulle gärna samarbeta för att komma åt problemen, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

Vision har i tidigare rapporter visat att löneskillnaderna mellan kvinnodominerade och mansdominerade sektorer fortsätter att vara stora. Alla anställda inom den kvinnodominerade välfärden drabbas av dessa strukturella löneskillnader och det kan handla om miljontals kronor under ett yrkesliv.

- Såväl män som kvinnor som arbetar i välfärden är redan drabbade av de strukturella löneskillnaderna. När vi sedan tittar på löneskillnaderna mellan akademiskt utbildade och ser att kvinnorna förlorar även där, då står det klart att kvinnor i välfärden drabbas dubbelt, säger Annika Strandhäll.

- Vi vet att välfärden har enorma rekryteringsbehov de kommande åren. Vi vet att fler och fler av tjänsterna kräver akademisk utbildning. Och vi vet att kvinnor är de som utbildar sig mest. Vill vi ha världens bästa välfärd så krävs rätt förutsättningar för att den här ekvationen ska gå ihop, säger Annika Strandhäll.

Några andra resultat från Visions rapport:

• Akademiskt utbildade män inom välfärden tjänar mellan fem och tolv procent mer än sina kvinnliga kollegor med samma utbildningsnivå.
  • På alla utbildningsnivåer har män större lönespridning. Deras högsta löner ligger högre än kvinnors högsta löner.
  • De högst avlönade männen med akademisk utbildning tjänar tolv procent mer än de högst avlönade kvinnorna med motsvarande utbildning.

För ytterligare kommentarer:

Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision, 070 – 280 85 61

För ytterligare upplysningar om rapporten:

Sanna Fransson, utredare Vision, 070 – 233 17 74

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 160 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.