Medarbetare i kyrkan har för lite inflytande och utveckling

Medarbetare i Svenska kyrkan saknar ofta inflytande när det gäller såväl yrkesrelaterade frågor som utveckling av verksamheten. Många får också dålig information av arbetsgivaren om vad som händer på arbetsplatsen och bara en av fyra får den kompetensutveckling som avtalet föreskriver. Det visar en ny undersökning av Vision.

- Jag blir bekymrad över resultaten. Visions medlemmar som arbetar i Svenska kyrkan är engagerade och känner ofta en stark övertygelse i sitt yrkesval. Att inte utveckla personalen och göra dem delaktiga i beslut är ett slöseri med kompetens och resurser, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Svenska kyrkan har genomgått stora förändringar de senaste åren där antalet anställda minskat, samtidigt som många medarbetare har fått ett större ansvar.

- Särskilt anmärkningsvärt är därför resultatet som visar att tre av fyra av Visions medlemmar i Svenska kyrkan saknar en personlig kompetensutvecklingsplan. Det står angivet i vårt kollektivavtal att varje medarbetare ska ha kompetensutveckling, säger Veronica Magnusson.

Visions undersökning visar också att många saknar information och inflytande vid förändringar:

• Nästan 44 procent uppger att de har fått lite eller ingen information av arbetsgivaren före beslut om verksamhetsutveckling.

• Drygt 50 procent uppger att de har fått lite eller ingen information av arbetsgivaren före beslut om yrkesfrågor.

• Drygt 51 procent har litet eller inget medinflytande i yrkesrelaterade frågor.

• Drygt 51 procent har litet eller inget medinflytande när det gäller verksamhetsutveckling.

- För att klara framtida utmaningar och samtidigt vara en attraktiv arbetsgivare, måste Svenska kyrkan bli bättre på att ta tillvara medarbetarnas idéer och initiativ, säger Veronica Magnusson.

Fler än 2000 av Visions medlemmar i Svenska kyrkan har besvarat enkäten som skickades ut under september. Vision organiserar omkring 4600 medlemmar i Svenska kyrkan, bland andra diakoner, ekonomer, församlingsassistenter och präster.

För ytterligare kommentarer, kontakta:

Veronica Magnusson, förbundsordförande Vision, tfn 070 – 746 21 24

För ytterligare information, kontakta:

Matteus Carnevall, ombudsman Vision, tfn 072 – 515 30 02

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 176 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.