Nästan inga unga kan namnge en landstingspolitiker

? 85 % svarar att de tänker rösta i kommunvalet och 80 % i landstings/regionvalet. Men viljan att rösta ökar med åldern. 15 % under 30 år tänker inte rösta i kommunvalet och 18 % i landstings/regionvalet ? Varannan av de som redan bestämt sig för att rösta i kommun- och landstingsvalet vet redan vilket parti som får deras röst. Bland de unga som bestämt sig för att rösta är det färre i åldersgruppen under 30 år som bestämt sig för parti ? 45 % tycker det är svårt att få reda på vad partierna står för i både kommun- och landstingsvalen. Ungefär lika många tycker det är lätt eller ganska lätt i kommunvalet.
? Färre än hälften av väljarna i kommunvalet kan namnge en politiker i den egna kommunen. ? I landstings/regionvalen kan bara 20 procent namnge någon politiker i det egna landstinget eller regionen. I åldersgruppen under 30 år kan bara 4,5 % namnge någon.

Sammanfattningsvis så har många bestämt sig för att rösta i kommun- och landstings/regionvalen, men många är osäkra på vad partierna står för lokalt. Bara en minoritet kan namnge en lokal politiker, särskilt ovanligt bland unga. Svaren från de 6 000 tillfrågade kan tolkas som en uppmaning till lokala politiker att nu kliva fram, profilera sig och sitt parti och bli tydligare med vad de vill genomföra i kommuner, landsting och regioner, inte minst på välfärdsområdet.
Läs hela rapporten "De viktigaste valen 2010" på www.sktf.se. I rapporten finns siffror för hur väljarna har svarat i 22 större städer i Sverige.
För mer information, kontakta Fackförbundet SKTFs ordförande Eva Nordmark på tel 070 624 13 11 eller marknadsanalytiker Gerry Andersson, som sammanställt undersökningen, på tel 070 279 63 60