Nio kommuner nominerade till Årets Kulturkommun

Nu startar Visions kulturjury sitt arbete med att hitta en vinnare bland nio nominerade kommuner till utmärkelsen Årets Kulturkommun 2015. De nominerade är Falun, Haparanda, Hässleholm, Kristianstad, Nässjö, Sigtuna, Storuman, Strömstad och Tjörn.

-  Vi hoppas kunna hitta en kommun som för en långsiktig kulturpolitik och som arbetar kreativt, okonventionellt och professionellt för att involvera kultur i kommunens verksamhet, säger juryns ordförande Ove Jansson, vice ordförande i Vision.

Visions medlemmar eller enskilda invånare har kunnat nominera kommuner till priset Årets Kulturkommun. Priset ska tilldelas den kommun som arbetar efter att kultur ska finnas med på ett naturligt sätt i hela kommunens verksamhet, och på så sätt bli en självklar del av alla kommuninvånares vardag.

Prisutdelningen äger rum i årets kulturkommun Trollhättan torsdagen den 11 december 2014.

Läs mer om priset på https://vision.se/Opinion/Kulturkommun/

Frågor om arbetet i kulturjuryn besvaras av Ewa Henriksson, sammankallande i juryn och kulturansvarig på Vision, tfn 070-574 34 07.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 168 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.