Nu startar avtalsrörelsen för 140 000 kommun- och landstingsanställda

Idag har avtalskraven från SKTF och Akademikerförbundet SSR lämnats över till Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Avtalen berör 140 000 medlemmar. Det nuvarande avtalet går ut den 31 mars 2010.

• reallöneökningar åt alla medlemmar • de strukturella löneskillnaderna mellan kvinno- och mansdominerade branscher och avtalsområden måste bort • bättre villkor för unga, exempelvis längre semester även för dem under 40 år • bättre villkor och ökad trygghet för visstidsanställda • de fackliga organisationerna vill också förbättra de lokala löneförhandlingarna som inte fungerat bra på alla håll. De kan förbättras genom att chefens roll och ansvar i lönesättningen blir tydligare samt genom att kvaliteten på samtalen mellan chef och medarbetare förbättras.

- Vi kommer inte att acceptera ett så kallat sifferlöst avtal inom vår sektor. Våra medlemmar ska inte bekosta den svenska välfärden med sämre villkor, säger Eva Fagerberg, förhandlingschef i Akademikerförbundet SSR.

- Som ett led i att skapa attraktiva villkor är det viktigt att vi och arbetsgivaren diskuterar de strukturella löneskillnader som finns både för kvinnor och män mellan kvinno- och mansdominerade branscher och att vi börjar åtgärda problemen, säger Anders Hammarbäck, förhandlingschef i SKTF.

-Välfärdssektorn har ett stort behov av att rekrytera ny personal de närmaste åren. Att förbättra villkoren för unga och visstidsanställda, exempelvis längre semester för den som är under 40 år, är av strategisk betydelse för att kommuner och landsting ska bli vinnare i konkurrensen om den nya arbetskraften, säger Eva Fagerberg.

- De lönesättande cheferna behöver ett utökat mandat och stöd för att kunna vara tydliga i den individuella lönesättningen, säger Anders Hammarbäck.

Yrkandet i sin helhet finns på www.sktf.se och www.akademssr.se

För mer information, kontakta förhandlingscheferna Anders Hammarbäck, SKTF, 070-689 64 71, eller Eva Fagerberg, Akademikerförbundet SSR, 0734-19 44 66.

Presscheferna Stina Andersson, Akademikerförbundet SSR, 070-618 44 87 eller Peter Bloch, SKTF, 070-255 13 37.