Ny delegation för jämställdhet

Regeringen presenterade idag en ny delegation som ska främja ett jämställt arbetsliv och minskat lönegapet mellan kvinnor och män. En utgångspunkt för delegationens arbete är den svenska arbetsmarknadsmodellen där parterna ansvarar för lönebildningen. Delegationen ska analysera vad regeringen och parterna kan bidra med för att nå jämställdhet i arbetslivet och minska lönegapet.

- Det är ett glädjande besked att delegationen nu tillsätts. Vision har under flera år fört fram kravet på en jämställdhetskommission för att minska de strukturella löneskillnaderna mellan kvinnor och män. Syftet med en jämställdhetskommission är att arbetsmarknadens parter ska kunna sätta sig ned och diskutera fram en samsyn på hur man kan komma till rätta med de strukturella löneskillnaderna. Med delegationen för ett jämställt arbetsliv ser vi en möjlighet att skapa viktiga arenor för sådana samtal mellan parterna, säger Annika Strandhäll, ordförande i Vision.

För ytterligare kommentarer kontakta Annika Strandhäll, tfn: 08- 789 63 76.

Läs mer om Visions förslag på vision.se/Din-trygghet/Jamstalldhet/Jamstalldhetskommission/ och följ vårt arbete på Facebook/Jämställdhetskommission.nu

Vision är ett partipolitiskt oberoende fackförbund med drygt 160 000 medlemmar. Våra medlemmar är offentligt och privat anställda med anknytning till kommun, landsting eller kyrka. Vision kan spelreglerna på arbetsmarknaden och står bakom dig när du vill ha stöd. Vision ingår i TCO, som är Sveriges största tjänstemannaorganisation med 1,2 miljoner medlemmar. www.vision.se

Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37

Pressombudsman Maria Martinsson, mobil 070-655 50 48