Ny rapport: Utsatta chefer i äldreomsorgen

Många chefer har en pressad arbetssituation och tycker att de saknar förutsättningar för att utöva ett bra ledarskap. Värst är det för cheferna inom äldreomsorgen, där regeringens kommande utbildningssatsning riskerar att bli ett slag i luften. Det visar en ny undersökning från Vision och tidningen Chefen i Fokus.

Undersökningen visar att cheferna inom äldreomsorgen ofta ansvarar för ett mycket stort antal medarbetare. Hela 72 procent av äldreomsorgscheferna har fler än 30 direkt underställda. Motsvarande siffra bland tekniska chefer är 17 procent och bland chefer inom individ- och familjeomsorgen är siffran 23 procent.

Enligt undersökningen finns det en tydlig koppling mellan antalet underställda och hur cheferna upplever förutsättningarna för sitt ledarskap. Mer än hälften av cheferna inom äldreomsorgen anser att de har för många underställda för att kunna utöva ett bra ledarskap. Återkoppling och kvalitetsutveckling finns bland uppgifterna som får stå tillbaka.

- Självklart är det här oroväckande och det får i förlängningen konsekvenser för vår välfärd. Det finns ett givet samband mellan chefskapet och personalens trivsel och välbefinnande på en arbetsplats. Bristande ledarskap bidrar till högre personalomsättning och därmed sämre kontinuitet, vilket direkt försämrar kvaliteten i verksamheten, säger Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision.

I höstbudgeten 2013 avsatte regeringen 100 miljoner för att öka kompetensen inom äldreomsorgen. En del av satsningen innehåller en ledarskapsutbildning på högskolenivå för cheferna.

- Satsningen är lovvärd på flera sätt, men med den här undersökningen som grund ser jag att utbildningen riskerar att bli ett slag i luften. Äldreomsorgschefernas arbetssituation innebär att även om de får den bästa av utbildningar så kommer de inte att ha tid för till exempel handledning och coaching. Till att börja med behöver cheferna ett rimligt antal underställda och där tycker Vision att max 25 ska gälla. Cheferna behöver också mer tid att arbeta strategiskt och ett bra administrativt stöd, säger Annika Strandhäll.

Drygt 2200 chefer i kommuner, landsting och kommunala bolag har svarat i undersökningen.

För ytterligare frågor och kommentarer, ring:

Annika Strandhäll, förbundsordförande i Vision, 070 – 280 85 61

Jonas Karlsson, Visions strateg inom chef och ledarskapsfrågor, 076 - 133 03 31

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Våra 160000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.