Nya personer till socialen efter att a-kassan sänkts

2008-01-10

Nya personer till socialen efter att a-kassan sänkts

Många SKTF-medlemmar som är socialsekreterare har fått fler klienter och upplever en större psykisk arbetsbörda sedan reglerna i arbetslöshetsförsäkringen ändrades för ett år sedan. Det framgår av en SKTF-undersökning som genomfördes under december 2007.

Just nu i januari 2008 går det inte få fram en enkel och tydlig bild av hur a-kasseförändringen påverkat kommunernas ekonomi. Bilden är komplex. Det är för tidigt att säga att socialbidragskostnaderna minskar i hela landet. De kommunala boksluten är inte klara. Den här undersökningen fokuserar istället på hur SKTFs medlemmar upplever situationen.

Allt fler kvalificerar sig inte till andra försäkringssystem och då inkommer fler och mer komplicerade ärenden. Fler som aldrig varit i kontakt med socialtjänsten har det nu och det är sökanden som ofta mår väldigt dåligt.

- Av de som nekats a-kassa eller sjukpenning har också många förlorat plats i en arbetsmarknadspolitisk åtgärd eller rehabilitering. Fler klienter nekas också socialbidrag. Den psykiska arbetsbördan för många socialsekreterare har ökat, säger Eva Nordmark, ordförande i fackförbundet SKTF.

Nästan varannan socialsekreterare uppger att de inte kan utföra sitt arbete på ett tillfredsställande sätt eller inte tillräckligt tillfredsställande. Vad skulle då behöva förändras? Det vanligaste svaret är fler kollegor. Därefter efterlyses tydligare prioriteringar från politikerna i kommunen och mer ekonomiska resurser.

- Undersökningen pekar på att socialsekreterarna behöver bättre förutsättningar för sitt arbete genom fler kollegor, ökade resurser, bättre förutsättningar för ledning och kompetensutveckling, säger Eva Nordmark.

För mer information, kontakta Eva Nordmark på tel 070 624 13 11.

SKTF är ett partipolitiskt obundet fackförbund. SKTFs 180 000 medlemmar arbetar i kommuner, landsting, kommunala bolag och stiftelser, kooperativ, kyrkan samt privat verksamhet inom vård, omsorg och utbildning. Läs gärna mer på www.sktf.se

2 SKTF www.sktf.se sktf@sktf.se Postadress: Box 7825 103 97 Stockholm

Besöksadress: Kungsgatan 28A Leveransadress: Brunnsgatan 23 Telefon: 08-7896470 (direkt) 08-789 63 00 (växel) 08-21 52 44 (fax) 070-255 13 37 (mobil) Epost: peter.bloch@tco.se