Nytt avtal för anställda i icke-vinstdrivande vård- och omsorgsföretag

Vision och Arbetsgivaralliansen har tecknat ett nytt tvåårigt avtal för anställda i icke-vinstdrivande bolag och organisationer inom vård och omsorg. Utöver årliga löneökningar på lägst 2,3 procent på arbetsplatsen, ger avtalet rätt till professionell handledning för terapeutisk och behandlande personal.

-          Att få tillgång till professionell handledning är en del av våra medlemmars kompetensutveckling och ökar möjligheterna att göra ett gott arbete. Det här är en viktig framgång för våra medlemmar som kommer att bidra till en högre kvalitet i verksamheten, säger Karl Lundberg, förhandlande ombudsman i Vision.

Det nya löneavtalet ger löneökningar på lägst 2,3 procent per år för Visions medlemmar på arbetsplatsen. Avtalet berör cirka 900 medlemmar och gäller från den 1 april 2014.

De största arbetsgivarna är Frälsningsarmén, Bräcke Diakoni och Stadsmissionen.

Övriga nyheter i avtalet:

• Möjlighet att växla semesterdagstillägg mot lediga dagar. Det är nu möjligt att komma överens med sin chef om att byta det kontanta semesterdagstillägget som betalas ut vid semester mot extra lediga dagar.
  • Höjt tak för OB-ersättning: Från den 1 januari 2015 så höjs den genomsnittliga OB-ersättningen med 3,6 procent.
  • Bättre villkor för föräldralediga: En extra, sjätte, månad med föräldralön då arbetsgivaren betalar cirka 10 procent av lönen under föräldraledighet har tillkommit.
  • Sammanhållen arbetstid: För att minska förekomsten av uppdelade arbetspass under samma dag, så kallade delade turer, slår avtalet nu fast att när arbetsgivaren planerar schema och arbetstid så ska en sammanhållen arbetstid eftersträvas så långt det är möjligt.
  • Riktlinjer för lägerverksamhet: Det finns nu riktlinjer för hur arbetstid och ersättning vid läger med övernattning ska hanteras. Innan lägret startar ska arbetsgivare och de arbetstagare som frivilligt vill arbeta på lägret komma överens, utifrån riktlinjerna, om vilka villkor som ska gälla.

Läs mer www.vision.se/avtal

För ytterligare information kontakta Karl Lundberg, ombudsman i Vision, tfn 076 146 35 30.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 168 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.