Nytt avtal gör det lättare att påverka lönen i Svenska kyrkan

Vision och Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation är överens om ett nytt kollektivavtal för anställda inom Svenska kyrkan. Det nya avtalet ger löneökningar med minst 2,2 procent och beskriver tydligt hur löneprocessen ska gå till.

- Det här är ett bra avtal som tydligt reglerar vad som förväntas av arbetsgivare, lönesättande chefer samt anställda, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Syftet är att göra varje medarbetare mer delaktig i löneprocessen och tydliggöra kopplingen mellan prestation på jobbet och lön.

Det är något som Visions medlemmar har efterfrågat. I en undersökning som Vision lät göra i höstas bland medlemmar i Svenska kyrkan svarade mer än hälften att de inte alls eller endast i liten utsträckning kan påverka lönen genom sin arbetsinsats. Bara en av tio anser att deras arbetsresultat avspeglar sig på lönen.

- Lön är arbetsgivarens viktigaste verktyg för att motivera goda arbetsresultat och bidrag till verksamhetens utveckling. Det finns ett stort engagemang bland kyrkans medarbetare som arbetsgivarna bör ta tillvara, säger Veronica Magnusson.

En annan nyhet i avtalet handlar om höjd ersättning för beredskap. Enligt avtalet får arbetsgivaren endast vid särskilda skäl lägga ut mer än 150 timmars beredskap per månad. För beredskap utöver detta höjs ersättningen med drygt 7 procent, att jämföra med 2,2 procent.

- Många yrkesgrupper, däribland diakoner, har en alldeles för hög arbetsbelastning. Vision ser en utveckling på arbetsmarknaden där jour och beredskap används i allt större utsträckning. Det leder till stress och en sämre arbetsmiljö. Det behöver vi motverka så att alla kan må bra på jobbet, säger Veronica Magnusson.

Avtalet är ettårigt och omfattar omkring 4600 medlemmar i Svenska kyrkan, bland andra diakoner, ekonomer, församlingsassistenter och präster.

Läs avtalet i sin helhet på vision.se

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070 – 746 21 24, eller Matteus Canevall, förhandlande ombudsman, tfn 070 – 746 21 24.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 180 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.