Nytt avtal inom ideella vårdföretag begränsar krav på tillgänglighet

Vision och Arbetsgivaralliansen Vård och Omsorg har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för anställda inom ideella vård- och omsorgsföretag. Avtalet innebär begränsningar när det gäller krav på tillgänglighet, höjd OB- ersättning samt kompenserad ledighet vid bruten dygns- och veckovila.  Avtalet är ettårigt och garanterar löneökningar på minst 2,2 procent för Visions medlemmar.

Många anställda inom ideella vård- och omsorgsföretag har så mycket beredskap i sin tjänst att det påverkar hur de mår. Det visar en undersökning som Vision genomförde i höstas. Hittills har det inte funnits några egentliga begränsningar utan beredskap har kunnat läggas ut i princip obegränsat.

Det nya avtalet ger varje anställd två beredskapsfria veckor om man har haft beredskap i fem dagar i sträck. Medarbetarna får inte heller ha mer än sju dagars sammanhängande beredskap.

- Visions medlemmar tar hand om människor, och för att orka ta hand om andra måste vi se till att medlemmarna själva har rätt förutsättningar. Att begränsa kraven på jour och beredskap till en rimlig nivå är en viktig pusselbit för ett hållbart arbetsliv, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Avtalet innebär också förbättringar när det gäller dygns- och veckovila med kompenserad ledighet när dygns- och veckovilan bryts. Ersättningen för jobb vid obekväm arbetstid (OB) höjs med i genomsnitt 2,2 procent.

Ett av Visions avtalskrav handlar om att anställda inom ideella företag ska omfattas av samma regler om yttrande- och meddelarfrihet som offentliganställda. Här uppnåddes inte enighet med arbetsgivaren.

- Som det ser ut idag hindras medarbetare från att berätta för media om brister i verksamheten genom en lojalitetsparagraf. Det vill Vision förändra. Att kunna larma om brister är viktigt för att garantera kvaliteten i verksamheten, därför kommer vi att driva frågan vidare, säger Veronica Magnusson.

Läs avtalet i sin helhet på www.vision.se/avtal 2016

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn: 070-746 21 24.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 180 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.