Nytt avtal klart i Svenska kyrkan

Ett nytt treårigt avtal har slutits mellan Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation och Vision för anställda i Svenska kyrkan. Avtalet innebär förbättringar för föräldralediga, visstidsanställda och anställda som jobbar med lägerverksamhet.

Avtalet innehåller ett löneökningsutrymme på lägst 6,8 procent under avtalsperioden. Löneöknings-takten fördelas så att lönerna ska öka med minst 2,4 procent under 2013 och 2,2 procent för 2014 respektive 2015. En högre nivå under första året beräknas ge bättre utfall sett över hela avtalsperioden.

Bland villkorsförbättringarna finns en satsning på unga och visstidsanställda. Föräldrapenningtillägget utökas från fem till sex månader. Dessutom får även visstidsanställda rätt till en årlig löneöversyn.

- Att visstidsanställda har rätt till en årlig löneöversyn gör att det blir naturligt att inkludera dem i den årliga lönerevisionen. Detta leder till att visstidsanställda i större utsträckning behandlas på samma sätt som tillsvidareanställda, säger Visions ordförande Annika Strandhäll.

Övriga nyheter i avtalet:

• Förbättrad anställningstryggheten för visstidsanställda. Arbetsgivarens möjligheter att säga upp visstidsanställda innan anställningstiden löpt ut begränsas, i de fall uppsägning sker på arbetsgivarens initiativ. Om den anställde själv vill säga upp sig i förtid är det fortfarande möjligt med en månads uppsägningstid.
  • Förbättrade villkor för beredskapstjänstgöring. Möjlighet till återhämtning på betald arbetstid har införts i avtalet.
  • Ersättningen för lägerverksamhet höjs med mer än märket. Satsningen sker på läger som inträffar under helger eller helgdagar. Det är under dessa tider som merparten av lägerverksamheten är förlagd, varför ändringen är till fördel för Visions medlemmar. Under avtalsperioden kommer denna ersättning att höjas från 535 kr till 650 kr

Avtalet gäller under tiden 1 april 2013 – 31 mars 2016.

Läs mer på www.vision.se/svenskakyrkan

För mer information kontakta Kurt Blomqvist, förhandlande ombudsman i Vision, på tfn 070- 568 24 42 eller Matteus Canewall, förhandlande ombudsman, tfn 072- 515 30 02.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Våra 160000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.