Nytt löneavtal klart för tjänstemän i fastighetsbranschen

Vision och arbetsgivarorganisationen Fastigo är överens om ett nytt löneavtal för närmare 2500 tjänstemän i kommunala fastighetsbolag. Det nya avtalet gäller under tre år och är utan angivna nivåer.

Avtalet, som gäller fram till den 31 mars 2019, beskriver tydligt löneprocessens olika steg och de förväntningar som finns på såväl arbetsgivare som medarbetare och chefer.

- Vi är mycket glada över att ha kommit överens med arbetsgivarna om ett löneavtal som ger goda förutsättningar för en bra reallöneutveckling för Visions medlemmar. Avtalet ska säkerställa att medarbetarna får lön efter sin kompetens och att de vet hur de kan påverka lönen genom sina prestationer. Vi vet sedan tidigare att en sådan löneprocess ger våra medlemmar en god löneutveckling, säger Carola Löfstrand, förhandlande ombudsman i Vision.

Fastigo och Vision har också förlängt det gällande villkorsavtalet med tretton månader. Samtidigt ska en arbetsgrupp med representanter för parterna analysera olika lösningar för deltidspension och högre pensionsavsättningar.

- För Vision är det en prioriterad fråga att arbetsgivaren ska öka avsättningen till medarbetarnas pensioner. Vi vill också att medarbetare ska ha rätt att gå ner i arbetstid i slutet av arbetslivet. Det här är frågor som vi inte kunde nå en samsyn i under förhandlingarna och som vi nu istället ska titta gemensamt på för att hitta konstruktiva lösningar inför nästa års förhandlingar, säger Carola Löfstrand.

För ytterligare frågor och kommentarer, kontakta:

Carola Löfstrand, förhandlande ombudsman i Vision, tfn 070 – 384 48 44

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 180 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.

Citat

Carola Löfstrand, ombudsman Vision