Oerfarna socialsekreterare lämnas utan stöd

Andelen socialsekreterare som har arbetat kortare tid i yrket än två år ökar. Samtidigt uppger många kommuner att de inte avsätter någon tid för handledning eller stöd i socialsekreterarnas arbete. Det visar en genomgång som Vision har gjort av statistik från Socialstyrelsen.

- Det här är självklart allvarligt. Våra medlemmar i socialtjänsten är välutbildade och kompetenta, men oavsett vilket yrke du är ny i så behöver du introduktion och handledning. Här handlar det om nyutexaminerade socialsekreterare, ofta unga människor, som jobbar med de allra mest utsatta i vårt samhälle, säger Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision.

Vision har analyserat Socialstyrelsens öppna jämförelser av ekonomiskt bistånd 2014. Enligt statistiken har en tredjedel av Sveriges socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd kortare erfarenhet än två år i yrket. Det är en ökning med två procent jämfört med 2013. Andelen varierar stort mellan länen – och ännu mer mellan enskilda kommuner eller stadsdelar.

• 72 kommuner/stadsdelar uppger att färre än hälften av socialsekreterarna inom ekonomiskt bistånd har längre erfarenhet än två år.

• 128 kommuner/stadsdelar uppger att andelen socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd som har mer än två års erfarenhet minskar.

• Samtidigt uppger många kommuner/stadsdelar med oerfaren personal att de inte avsätter någon tid för handledning. I 88 kommuner/stadsdelar avsätts en timme eller mindre i veckan för stöd i arbetet.

Vision har föreslagit att regeringen ska tillsätta en nationell socialtjänstkommission som får ett samlat uppdrag att arbeta med socialtjänstens alla delar. Tanken är att skapa bestående stabilitet vad gäller såväl arbetsbelastning, personalomsättning som introduktion. I kommissionen bör experter från till exempel Inspektionen för vård och omsorg, Socialstyrelsen och Arbetsmiljöverket samarbeta med politiker, arbetsgivare och fackförbund.

- Vi behöver foga samman allas olika kunskaper för att få en socialtjänst där medarbetarna, Visions medlemmar, har möjlighet att göra ett professionellt arbete och ge utsatta människor den hjälp de behöver. Samtidigt visar de siffror som Vision nu har analyserat att det också behövs ett intensivt lokalt samarbete mellan politiker, arbetsgivare och fackförbund för att vända utvecklingen inom socialtjänsten, säger Veronica Karlsson.

Socialstyrelsens öppna jämförelser av ekonomiskt bistånd 2014

För ytterligare kommentarer:

Veronica Karlsson, förbundsordförande i Vision, tfn 070 – 746 21 24

För ytterligare upplysningar:

Kristina Folkesson, socialpolitisk strateg i Vision, tfn 072 – 214 95 80

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 170 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är partipoliskt obundna och ingår i TCO.