"Öka självbestämmandet för äldre"

"Öka självbestämmandet för äldre"

Värdigheten för äldre måste öka. Det måste finnas plats för värdegrunds- och etikdiskussioner i äldreomsorgen.

Det var paneldeltagarna överens om på ett seminarium som SKTF anordnade i Almedalen på måndagen.

- Det behövs en genomarbetad idé om vad äldreomsorgen ska vara till för. Dessutom en förändrad maktbalans och attityd på många äldreboenden. Det är ingen sjukdom att bli gammal. Äldreomsorgen måste genomsyras av sociala och existentiella kvaliteter, inte bara materiella.

Det var några viktiga konstateranden av regeringens utredare av en värdighetsgaranti, Thorbjörn Larsson. Åldrandet ska också innebära välbefinnande och en meningsfull vardag. Socialstyrelsen bör utforma kriterier som gör det möjligt att mäta kvaliteten och värdegrunden. Den äldre måste själv få ett större inflytande över hur behoven kan tillgodoses och hur olika insatser ska göras, fortsatte han.

Kommer värdighetsutredningen att förverkligas eller bli en hyllvärmare, undrade dagens moderator Eva Nordmark, SKTFs ordförande.

- Alliansregeringen beställde utredningen och den blev mycket bra. Nu är den ute på remiss. Vi avvaktar remissvaren, men jag hoppas på en proposition nästa år, sa Kenneth Johansson (c), ordförande i riksdagens Socialutskott.

- Äldre är inte en homogen grupp. Utredningen är bra liksom tilltalet med en moralisk ansats. Stödinsatserna måste bli flexiblare. Det som är svårast för oss lokalpolitiker att lösa är hur man ska förhindra att så många känner sig ensamma, sa Gunnar Hoffstedt, kommunalråd (m) på Gotland.

Susanne Andersson, enhetschef i äldreomsorgen på Gotland, tyckte det vore bra med nationella riktlinjer. Hon pekade på de stora lokala variationerna trots samma ekonomi. I Storstockholm finns det sällan tid för sociala aktiviteter jämfört med äldreomsorgen på Gotland, utifrån hennes egna erfarenheter.

Per Svedberg, riksdagsledamot (s), också han från Socialutskottet, diskuterade om man bara skulle ha en baskvalitet lika för alla eller om man skulle kunna erbjuda tilläggstjänster mot avgift. Kommer basservicen att skiljas åt mellan fattiga glesbygdskommuner med stora avstånd jämfört med rikare kommuner, undrade han.

Eva Nordmark avslutade seminariet med att understryka att SKTF vill bidra till ett värdigt liv för äldre och att etikdiskussionen måste få ta plats både i personalgrupper och i politiken. Det måste ges bra förutsättningar för personalen om en värdigare äldreomsorg ska förverkligas.

För mer information, kontakta Eva Nordmark på tel 070-624 13 11