Olofström är Årets Kulturkommun

Olofström utsågs i dag till Årets Kulturkommun 2013. Bakom utmärkelsen står fackförbundet Vision som delade ut priset för 24:e året.

Juryns motivering:

”Olofström är den lilla kommunen i nordvästra Blekinge som har det kulturella extra. Genom att satsa på barn- och ungdomskultur gör kommunen en investering för framtiden. I Olofström finns bland annat barnteatern, cirkusskola och Växtverket – ungdomshuset i kommunen där många ungdomar får möjlighet till kulturaktiviteter av olika slag.”

Olofströms kommun månar om att kulturen ska vara tillgänglig för alla och samarbetet med lokala kulturföreningar är en medveten strategi för att stimulera intresset för kultur och att öka delaktigheten.

Vision vill också lyfta fram ”Nässelfrossa”, kulturveckan som äger rum varje år i syfte att stärka medborgarnas identitet, men också för att visa på kulturens attraktionskraft för såväl invånare som besökare. Unikt bland museerna i Olofström och sannolikt även i museivärlden är Galgmuseet där klädgalgens historia skildras.

Det finns ett rikt lokalt historiskt kulturarv i Olofström, som kommunen på ett modernt sätt bland annat genom digitala medier förmedlar till kommuninvånarna. Detta har lett till ett stort engagemang hos många och bidragit till att öka förståelsen också för andra kulturer.

- Det är roligt att se att även den lilla kommunens kulturutbud kan mäta sig med de större kommunernas. Genom att resurserna är mindre i den lilla kommunen får kulturutbudet många gånger utformas närmare och i samspel med kommuninvånarna, vilket i sig skapar ett stort engagemang, säger Ove Jansson, Visions förste vice ordförande och juryns ordförande.

Vision utser med glädje Olofström till årets kulturkommun 2013!

Prisutdelningen ägde rum i Kulturhuset i Bollnäs, 2012 års kulturkommun, i eftermiddag och prisutdelare var artisten Åsa Jinder.

Från Olofström medverkade Elisabeth Jonsson, kultur- och fritidschef, Patrik Sjöstedt, ordförande i kultur- och fritidsnämnden, Annica Blissing, inflyttarlots och den som nominerade kommunen, samt Bengt-Ove Larsen, ordförande i Vision Olofström. Priset består av en acrylmålning på duk av Åsa Östlund ”Anblick av det blå”. Dessutom får Olofström inneha vandringspriset, ett glasäpple av Rune Strand under nästkommande år. Äpplet lämnades över av Anders Rosengren, tillförordnad kulturchef i Bollnäs.

För kommentarer eller ytterligare upplysningar, kontakta Ewa Henriksson, biträdande verksamhetschef i Vision Stockholm, 070 - 574 34 07 eller juryns ordförande, Visions förste vice ordförande, Ove Jansson, 070 - 642 81 69.

Vision har ca 160 000 medlemmar som har tusentals olika yrken. Vi är det ledande fackförbundet för dig som i privat eller offentlig regi jobbar i kommunen, landstinget eller inom kyrkan. Vi är partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Presschef Nina Odermalm Schei, tfn 0730 - 56 70 33 och pressekreterare Maria Martinsson, tfn 070 - 655 50 48.