ordf Eva Nordmark: Sjuka tvingas jobba

Jakten på de sjuka går bra i Västerbotten. På bara ett år har man lyckats pressa ner antalet sjukskrivningsdagar med cirka åtta procent. Sett i relation till regeringens mål att halvera antalet nettodagar som utbetalas som sjukpenning leder Västerbotten solklart. Bäst i landet! Det står att läsa i en debattartikel i Västerbottens-Kuriren idag. Undertecknar artikeln gör SKTFs ordförande Eva Nordmark och Birgitta Holmström, ordförande i SKTFs Skellefteåavdelning.

Försäkringskassan i Västerbotten meddelar att man i augusti i år redan uppnått 91 procent av regeringens mål. Som jämförelse kan nämnas att Västernorrland liksom Västmanland bara lyckats uppnå 46 procent av målet. Snittet för hela riket låg den 1 juli på ca 65 procent.

Som enda län i hela landet har Försäkringskassan här också satt upp ett eget mål som går långt mycket längre än regeringens. Människor i Vilhelmina, Robertfors, Skellefteå, Sorsele eller Umeå ska minska sina sammanlagda sjukdagar med över en halv miljon fler än vad regeringens mål eftersträvar.

Uttryckt på ett annat sätt är det 506 personer färre i Västerbotten som fick sjukpenning i september i år jämfört med samma månad förra året. Andelen avslag om rätten till sjukpenning, har ökat från 340 per år i december 2005 till 600 avslag i september 2006, vilket innebär en ökning med 75 procent/ år.

Det är också färre här än i riket i övrigt som nu beviljas sjuk- och aktivitetsersättning. Antalet har minskat med nästan 700 personer på ett år.

Pendeln har sannerligen svängt, fortsätter artikelförfattarna. Nu har fokus förflyttas från systemfelet när det gäller svensk sjukvård och arbetslivsinriktad rehabilitering - där arbetsmarknaden (AMS) och sjukvården (Försäkringskassan) över huvudtaget inte kan prata med varandra - till att bli en jakt på enskilda individer som ska tvingas ut i arbete för att uppfylla regeringens och försäkringskassans mål. Oavsett hur arbetsförmågan är hos Västerbottningarna ska mer än hälften av sjukdagarna bort! Så tänker en teknokrat.

Under det senaste halvåret har ett antal förtvivlade medlemmar i SKTF hört av sig för att få hjälp efter att de av Försäkringskassan förnekats sjukpenning. De har fått sjukintyg från sin läkare, men Försäkringskassan har ansett att de ska arbeta. Inte arbetsför enligt den vanliga läkaren, arbetsför enligt Försäkringskassan.

Vidare skriver Eva Nordmark och Birgitta Holmström att de inte accepterar att medlemmar blir decimaler i regeringens och Försäkringskassans statistiska sammanställningar och iskalla kurvor. Det må vara ett angeläget mål att minska sjukskrivningarna och förtidspensioneringarna i landet – men när det som nu leder till en hetsjakt på enskilda måste vi säga stopp! Medlemmar i SKTF kan vara försäkrade om en sak; vi kommer att driva dessa fall så hårt vi kan. Ingen som är sjuk ska tvingas att arbeta!

För ytterligare kommentar kontakta Eva Nordmark, 070-624 13 11 eller Birgitta Holmström, 070-669 58 43. Läs artikeln i sin helhet på www.sktf.se