Orimliga löneskillnader tycker 88 procent

Vad tycker allmänheten i Karlskrona och Blekinge om löneskillnaderna mellan mansdominerade och kvinnodominerade branscher och yrken? En stor majoritet tycker faktiskt inte det är okej. Fackförbundet Vision lät Novus Opinion tillfråga 300 slumpmässigt utvalda personer ur allmänheten i Blekinge svara på om det är rimligt att det skiljer flera tusen kronor i månaden. Hela 88 procent svarade nej.

Stora delar av den allmänna opinionen verkar ha förändrat sin syn på ålderdomliga attityder till olika yrken; attityder som fortfarande styr lönebilden och som grundlades under första halvan av 1900-talet.

På lång sikt går det att förändra dagens könsuppdelade arbetsmarknad och lönestruktur bland annat genom särskilda utbildningssatsningar, ändrade attityder och ökade ambitioner att anställa fler av det könet som är i minoritet på just den arbetsplatsen. En långsiktig process som kan ta tid.

Eller kan det påverkas redan nu? De tillfrågade i Novus-undersökningen, som tyckte löneskillnaderna var orimliga, fick också frågan hur detta kan ändras. Utgångspunkten var att om det ska ändras så behöver det ske via ett ekonomiskt tillskott. Två av tre personer i Blekinge, 66 procent, svarade att regeringen, facken och arbetsgivarna tillsammans måste hitta en finansieringslösning. Betydligt färre angav att de som arbetade i manligt dominerade yrken och deras arbetsgivare skulle avstå medel till detta.

- Vi står nu inför en generationsväxling där många välfärdsarbetare går i pension. Det behöver anställas tusentals personer bara i Blekinge de kommande decennierna till bland annat äldrevården. Kommer välutbildade kvinnor och män att söka arbeten i branscher och sektorer där lönen är flera tusen kronor lägre i månaden än i andra sektorer och där den framtida pensionen blir sämre?  Men det här påverkar också välfärdens kvalitet och hur våra gamla föräldrar ska få det i framtiden och hur våra barn mår i förskolan.

- Ska vi klara välfärden i framtiden behöver vi justera lönenivåerna i kommuner och landsting så att de blir konkurrenskraftiga. Det behövs också ett samhälleligt stöd och ett handslag på politikernivå, annars går det inte. Det tycker också allmänheten. Det här undersökningsresultatet innebär en uppmaning till våra politiker att ta initiativ för att avskaffa de förlegade strukturella löneskillnaderna, säger Annika Strandhäll, ordförande i Vision.

Rapporten bifogas nedan. För mer information, kontakta Annika Strandhäll, tfn 070 - 280 85 61.

Vision har ca 160 000 medlemmar som har tusentals olika yrken. Vi är det ledande fackförbundet för dig som i privat eller offentlig regi jobbar i kommunen, landstinget eller inom kyrkan. Vi är partipolitiskt obundna och ingår i TCO. www.vision.se

Presschef Peter Bloch, mobil 070-255 13 37 Pressombudsman Maria Martinsson, mobil 070-655 50 48